04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Kastepohjien ystäväkirje Aasiasta 2022

13.01.2022, 08:00
Kuuman kostea tervehdys Singaporesta. Täällä odotellaan syksyn sadekauden alkamista, sadekuurojen lomassa lämpötila nousee kuitenkin yli +30 C yläpuolelle, kun normaalisti lämpötila läpi vuoden on +34-35C.

Rajoituksia puretaan maltillisesti

Koronaan liittyen on kerrottavana hyviä uutisia. Kiitos Jumalalle, näköpiirissä on Aasiassa rajojen avautuminen pikkuhiljaa. Rajoja avataan vaiheittain. Nyt jo Singaporeen pääsee 11 eri maasta ilman karanteenia. Uutisoinnin kärkenä on se, että laumasuojan turvin pandemian oletetaan laantuvan hiljalleen influenssan kaltaiseksi taudiksi.

Tällä hetkellä Singaporen koronatartuntaluvut ovat lähes 3.000 uutta sairastunutta päivittäin. Sairastuneet ovat valtaosaltaan rokottamattomia tai senioreita, jotka ovat rokotekielteisiä.

Vaikka Suomessa iloitaan koronan jälkeisestä vapaudesta, on täällä tiukat liikkumisrajoitukset vielä useamman kuukauden. Lisärajoituksia on tullut tällä viikolla ja ne ovat sen vuoksi, koska maassa on senioreita, jotka eivät ota rokotetta. Täällä hetkellä kahviloissa voi mennä syömään vain kaksi kerrallaan ja ravintolaan pääsee ainoastaan rokotetut. Tällä hetkellä ostoskeskuksiin pääsee ainoastaan rokotetut. Etätyötä tehdään edelleen kotona. TWR toimistolle mennessä tarvitaan lupa ja negatiivinen pikatestitulos. Koronan kotitestejä on jaettu ilmaiseksi jokaiseen talouteen.

Kaikki kirkot jatkavat jumalanpalvelusten suoratoistoa internetissä. Pienryhmätoiminta tapahtuu myös internetissä. Onneksi henkilökohtaista kuntoilua ei ole täällä rajoitettu liiaksi. Juoksu on varsinkin Ilkalle henkireikä. Juoksu trooppisessa ilmastossa kuitenkin uuvuttaa eri tavalla, kun lenkkeily suomen syyssäässä. On muistettava juoda riittävästi vettä ja pitää elimistön suolatasapaino kunnossa.

Some-koulutukset meneillään netissä

Edellisessä kirjeessä kerroimme, miten haastavaa on opettaa korona aikana video-opetuksena käytännöllisiä asioita. Indonesiassa, Thaimaassa, Kambodzhassa, Nepalissa on koulutus menossa ja ne on onnistuttu toteuttamaan virtuaalisesti. Suunnitelmissa on toteuttaa koulutukset vielä ennen joulua myös Sri Lankassa, Bangladeshissa ja Japanissa. Jos koulutukset onnistuvat, voidaan odottaa lähikuukausina suuria, muutosta tapahtuu, jolloin tavoitetaan enemmin kohderyhmiä, kuin aiemmin.

Olemme todella kiitollisia, kun Thaimaan pohjoisosassa olevan Lua-heimon parissa on aloitettu radiokoulutus. Sen teki mahdolliseksi se, että Thaimaan luterilaisen kirkon piispa Amnuay Yodwong ajoi itse autollaan Thaimaan pohjoisosaan ja vei mukanaan radio-ohjelmakaluston. Radiokurssin onnistuminen vähemmistökielellä on suuri kiitosaihe. Opettajana toimii FEBC-Thaimaan vähemmistökielistä ohjelmatoimintaa johtava Noppakhun Prasobkiatkit, joka on videoyhteyden avulla aloittanut koulutuksen. Rukoillaan tämän koulutuskokonaisuuden onnistumista. Aika haastava on neuvoa etänä, miten esimerkiksi kootaan studiolaitteet, miten tietokoneohjelmat toimivat.

Batamin radioaseman kunnostus meneillään

Singaporen eteläpuolelta kuuluu myös hyviä uutisia. Alueen ainoan kristillisen paikallisradioaseman lähetinmastojen ja lähettimen kunnostustyöt ovat alkaneet. Viimeviikolla mastoa kunnostettiin paikallisen firman toimesta ja sitä korotettiin 20 metriä. Kaikkiaan tekninen kunnostus vie aikaa kuukauden. Samaan aikaan aseman internetsivuja ja some-kanavia ollaan uusimassa. Rukoile kuivaa säätä antenniasennusten onnistumiseksi, koska työturvallisuus ei ole sillä tasolla, kuin esimerkiksi Suomessa. Kun Aasiassa sataa, niin vettä tulee todella runsaasti. Batamin radioaseman kuuluvuus kattaa kunnostustöiden jälkeen myös Singaporen. On aika hupaisaa, että muslimimaan lait sallivat kristillisen radioaseman toiminnan, mutta Singaporen lait kieltävät. Joten meri turvaa radio- aallot suotuisasti.

Suuntana Suomi

Kolmen vuoden työkausi alkaa lähestyä loppuaan ja muutto Suomeen on väistämättä edessä, vaikka työ on pahasti kesken. Lähiviikkoina loppuu meidän työ -ja oleskeluluvat. Niille haetaan jatkoaikaa vähintään vuoden loppuun asti. Rukoile, että näin voisi tapahtua. Itse koemme, että tarvitsemme juuri nyt kipeästi jatko ajan, edes sen verran, että ehdimme pakata, tyhjentää ja siivota rakkaaksi tulleen Singaporen kotimme.

Vielä emme tiedä tarkkaa muuttopäivää. On vielä paljon akuutteja työtehtäviä, mitä pitää ehtiä hoitamaan täällä paikan päällä. Ironista on se, että kun aasialaiset kumppanit kuulivat muuttosuunnitelmista, on tullut useita tiedusteluja, voiko Ilkka vielä auttaa erilaisissa strategia – ja digikehityshankkeissa. Niiden toteuttaminen on paljon realistisempaa, jos asuisimme Aasiassa. Rukoilethan selkeää Jumalan johdatusta.

Siunausta myös sinun arkeesi ja alkaneeseen vuoteen!