16.07. Onneksi olkoon: Reino, Rene | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Kaatuneitten muistopäivän seppeltenlasku Munkkiniemen sankarihaudoilla 19.5.

Munkkiniemen seurakunta

19.05.2024, 18:10
Aurinkoisessa säässä 19.5. klo 13 kokoonnuttiin jälleen Munkkiniemen sankarihaudoille laskemaan seppeleet ja kiitollisin mielin kunnioittamaan sankarivainajiemme muistoa. Puheen tilaisuudessa piti TkT, Munkkiniemen seurakuntaneuvoston jäsen ja partiolainen Kenrick Bingham ja se löytyy tästä alta.
patsas

"Kunnioitetut kaatuneiden omaiset, hyvät munkkiniemeläiset, arvoisat kuulijat

Högaktade anhöriga till de stupade, bästa munksnäsbor, ärade åhörare

Olemme tänään kokoontuneet kunnioittamaan sankarivainajien muistoa Munkkiniemen sankarihaudoille. Heidän kalliin uhrinsa ansiosta saamme elää vapaassa ja itsenäisessä Suomessa. Tässä aivan vieressä, peräti saman korttelin alueella, on useita instituutioita,

jotka korostavat tämän vapauden arvoa ja symboloivat sitä, kukin omasta näkökulmastaan.

Suoraan hautojen ja Wäinö Aaltosen veistoksen "Maaemo suojelee poikaansa" takana sijaitsee Munkkiniemen Kaartintorppa, päiväkoti, jonka suojissa munkkiniemeläissukupolvi toisensa jälkeen on saanut kasvaa vapaassa maassa.

Sankarihautojen vasemmalla puolella on perinteikäs kokoushotelli Kalastajatorppa. Siellä on majoittunut paljon yksityismatkailijoita, mutta ennen kaikkea siellä on järjestetty useita Euroopan ja maailman rauhaa rakentavia konferensseja. Kalastajatorpalla on ollut tärkeä rooli myös, kun Helsinki on menneinä vuosikymmeninä toiminut useita kertoja suurvaltojen huippukokousten näyttämönä.

Mellan Gardestorpet och hotell Fiskartorpet ligger Statens gästhus, där flera statsöverhuvuden har övernattat. Nu är det tur för vår egen statschef: Från början av mars har vi i Munksnäs haft äran att ha republikens president bo i gästhuset, under renoveringen av presidentens tjänstebostad Talludden. Munksnäsborna har välkomnat sin nya återvandrande granne varmt.

Det är tack vare offret av våra stupade hjältar att Finland har en egen president. Vi är djupt tacksamma för vår självständighet, under vilken vi har kunnat bygga ett fritt och demokratiskt land. För några dagar sedan fick vi läsa en tidningsnotis med kraftig symbolik: Presidenten hade åkt spårvagn från Munksnäs till presidentpalatset på första maj. I Mejlans kontrollerades biljetterna, och också presidenten hade naturligtvis köpt en biljett. Denna lilla notis berättar om ett tryggt land, där presidenten kan åka spårvagn, och om en rättsstat, där också presidenten måste följa reglerna.

Olemme Munkkiniemessä iloisia siitä, että tasavallan presidentti asuu nyt parin vuoden ajan luonamme Valtion vierastalossa. Olemme kiitollisia siitä, että saamme elää itsenäisessä maassa, jossa presidentin on turvallista matkustaa raitiovaunulla, kuten viime vappuna, ja sääntöpohjaisessa yhteiskunnassa, jossa myös presidentti ostaa raitiovaunulipun.

Kun käännämme katseemme valtion vierastalon suunnasta tähän lähemmäs, näemme lippuvartion, jossa seisovat perinteiseen tapaan munkkiniemeläiset partiolaiset. Saamme kiittää sankarivainajia siitäkin, että Suomessa on voitu harjoittaa vapaasti partiotoimintaa keskeytyksettä koko itsenäisyytemme ajan. Suomen Partiolaisten peruskirjassa määritellään partiokasvatuksen päämääräksi persoonallisuudeltaan ja elämäntavoiltaan tasapainoinen, vastuuntuntoinen, aktiivinen sekä itsenäisesti ajatteleva paikallisen, kansallisen ja kansainvälisen yhteisön jäsen. Tällaiset kansalaiset ovat voimavara nimenomaan vapaassa maassa.

Vietämme nyt kaatuneiden muistopäivää kolmatta kertaa Ukrainan sodan varjossa.

Oma sukupolveni on seurannut Ukrainan sotaa hämillään. Synnyimme kylmän sodan keskellä, mutta kasvoimme aikuisiksi uskoen nuoren ihmisen idealismilla, että koko Euroopan mantereella olisi opittu menneestä ja viimein löydetty yhteinen pyrkimys rauhaan, vakauteen ja demokratiaan. Uskoimme, että sodan järjettömyys ei ehkä enää koskettaisi Eurooppaa, kun saisimme yhdessä pyrkiä siihen hyvään, mikä partioihanteissa on kirjattu muotoon "kunnioittaa toista ihmistä", "olla luotettava", "rakentaa ystävyyttä yli rajojen", "kehittää itseään ihmisenä" ja "etsiä elämän totuutta".

Olemme viime vuosina saaneet muistutuksen siitä, että pelkkä ihanteiden tavoittelu ei aina riitä.

Si vis pacem, para bellum, muotoili kuuluisan ajatuksen roomalainen sotateoreetikko Flavius Vegetius – jos tahdot rauhaa, valmistaudu sotaan.

Maanpuolustus on ollut viime vuosina paljon esillä julkisessa keskustelussa. Puolustusvoimiamme on vahvistettu. Olemme tyytyväisinä saaneet kuulla, että maanpuolustustahto on säilynyt maassamme vahvana nuorenkin polven keskuudessa.

Vietämme nyt kaatuneiden muistopäivää toista kertaa Naton jäsenenä. Suurvaltojen välisten huippukokousten pitäminen Helsingissä oli ehkä osaksi sotilaallisen liittoutumattomuutemme ansiota, ja liittoutumattomuus olikin valintamme usean vuosikymmenen ajan. Maailmantilanteen kehitys on kuitenkin nyt johtanut meidät läntisen sotilasliiton jäseneksi, koska tahdomme vastakin elää vapaina ja rauhassa.

Maamme johtajat ovat korostaneet viime aikoina useasti sitä, että puolustusvoimiemme tarkoitus on, ettei niitä tarvitsisi koskaan käyttää sodassa. Rauhaa me suomalaiset tahdomme, ja sillä tahdomme myös kunnioittaa sotiemme uhrien muistoa.

Jag önskar er alla en god de stupades dag.

Toivotan teille kaikille hyvää kaatuneiden muistopäivää."

Kenrick Bingham