19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Munkkiniemen seurakunta - monimuotoinen alue Länsi-Helsingissä

17.08.2020, 11:04 /  päivitetty 29.01.2024, 09:06
Munkkiniemen seurakunta toimii noin 20 000 asukkaan alueella. Alue on hyvin monimuotoinen: se kattaa Munkkiniemen, Munkkivuoren, Talinrannan, Niemenmäen sekä Lehtisaaren, Kuusisaaren ja Kaskisaaren. Alueen asukkaista 58,8 prosenttia on seurakunnan jäseniä eli 10 083 henkeä (tilanne 31.12.2023).
luontokuva Laajalahti

Alueen väestön keski-ikä on hieman alle 45 vuotta. 35–64-vuotiaita on noin 37 prosenttia ja yli 65-vuotiaita noin 21 prosenttia. Suurin yksittäinen ikäryhmä ovat 25-34 -vuotiaat.

Alueella asuvasta väestöstä löytyy vahvaa kannatusta kirkon perinteiselle ydintehtävälle, mutta myös avoimuutta monimuotoiselle ja modernille toiminnalle.

Kaikki tervetulleita yhteisöön

Alueen asukkaista 58,8 prosenttia on seurakunnan jäseniä eli 10 083 henkeä (tilanne 31.12.2023). Jäsenprosentti on Helsingin suomenkielisten seurakuntien toiseksi korkein. Seurakuntayhteydelle on siis olemassa vahvat lähtökohdat. Haluamme kuitenkin kutsua mukaan yhteisöön kaikkia Munkinseudulla asuvia kirkon jäsenyydestä riippumatta.

Seurakuntamme tunnuslause kuuluu "Hyvän elämän puolella - Munkin seurakunta. Sunkin." Haluamme, että kirkko on mukana ihmisen arjessa. Tahdomme olla läsnä siellä, missä ihmisetkin ovat. Meille tärkeää on yhteisöllisyys, kodinomaisuus ja monimuotoisuus.

Olemme vastanneet alueen tarpeisiin esimerkiksi panostamalla laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Järjestämme yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa iltapäiväkerhotoimintaa, joka on saanut hyvät arviot vanhemmilta.

Kirkot Munkkiniemessä ja Munkkivuoressa

Nykyinen Munkkiniemen seurakunta syntyi vuonna 2011, kun vanhat Munkkivuoren ja Munkkiniemen seurakunnat lakkautettiin. Seurakunnalla on kirkot Munkkiniemessä ja Munkkivuoressa sekä seurakuntasali ja seurakuntatoimisto Munkkivuoressa. Lähivuosina seurakunnan toiminta keskittyy yksinomaan Munkkiniemen kirkolle.

Munkkiniemen kirkossa toimimme yhdessä jumalanpalvelusyhteisö Verkoston kanssa. Alueen asukkaat voivat ammentaa myös Verkoston toiminnasta hengellisiin tarpeisiinsa. Munkkivuoren kirkolla kokoontuu englanninkielinen kansainvälinen seurakunta International Evangelical Church (IEC).

Työyhteisömme tekee töitä pienellä porukalla, mutta suurella sydämellä. Seurakunnan palveluksessa työskentelee noin 16 henkilöä. Käytämme jaettua johtamista ja tiimityötä.