30.04. Onneksi olkoon: Mirja, Miia, Mira, Mirva, Mirka, Mirjami, Mirella, Mirkka | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Seurakuntaneuvosto valmistautuu luopumaan toisesta kirkosta

14.09.2022, 21:36

Munkkiniemen seurakuntaneuvoston syksyn ensimmäisessä kokouksessa 14.9. hyväksyttiin talousarvio ja toimintasuunnitelma vuodelle 2023. Talous oli muutenkin kokouksen keskeisiä puheenaiheita. Helsingin seurakuntayhtymän päätökset talouden tasapainottamisen suhteen sekä sisäisten vuokrien määräytymisperusteiden uudistus merkitsevät suuria leikkauksia helsinkiläisten seurakuntien käytettävissä oleviin määrärahoihin vuodesta 2023 lähtien. Seurakuntaneuvoston juuri hyväksymä Munkkiniemen seurakunnan ensi vuoden talousarvio on 109 000 euroa alijäämäinen. Alijäämä katetaan säästöillä.

Talousarvio sisältää varauksen 50% nuorisotyönohjaajan sekä alueviestijätoiminnan jatkamiseen. Lisäksi juuri hyväksytyn testamentti- ja lahjoitusvarojen käyttösuunnitelman mukaisesti tuloutetaan varoja uuden diakonisen projektin käynnistämiseen seurakunnassa.

Munkkiniemen seurakunnan talouden tulevaisuusnäkymistä keskustellessa seurakuntaneuvostolla on ollut käytettävissään BDO:n talouskonsulttien tekemä selvitys. Sen perusteella on selvää, että Munkkiniemen seurakunnalla ei ole taloudellisia edellytyksiä selviytyä tulevaisuudessa kahden kirkon vuokrakuluista sekä Munkkivuoren kirkon laajan peruskorjauksen kustannuksista. Tästä johtuen seurakuntaneuvosto päätti käynnistää valmistelut toisesta kirkosta luopumiseksi vuodesta 2025 lähtien. Luopumispäätös on tarkoitus tehdä syksyn 2022 aikana.