29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Digiopastusta ja -tukea matalalla kynnyksellä Munkkiniemen seurakunnassa

27.01.2022, 17:41 /  päivitetty 03.02.2023, 14:20

Munkkiniemen seurakunta tarjoaa matalan kynnyksen digitukea ja -neuvontaa alueen ikäihmisille sekä niille, jotka ovat työelämästä syrjäytyneet tai syrjäytymisvaarassa.

Yhteistyötä tehdään mm. Helsingin Diakonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Munkkiniemen seurakunta on mukana myös SeniorSurf-verkostossa, joka on yhteistyöverkosto kaikille digiosallisuuden parissa toimiville työntekijöille ja vastaaville. Tällä hetkellä verkostossa on jäseniä noin 100. Jäsenistöstä suurin osa on järjestöjä, mutta mukana on myös kuntia, kirjastoja, kansalaisopistoja, seurakuntia ja yrityksiä ympäri Suomen.

Digiopastaminen tarkoittaa lähinnä tietokoneiden, tablettien ja puhelinten käytön opastamista sekä yhdessä opettelua digilaitteita kokeillen ja kokemuksia jakaen. Seurakunnan tiloissa Munkkiniemen ja Munkkivuoren kirkoilla on tietokone sekä tulossa muutama tabletti, joilla on mahdollisuus hakea tietoa ja harjoitella.

Opastaminen tapahtuu ajanvarauksella. Se on pääosin ns. lähiopastusta, jossa sekä opastaja että opastettava istuvat vierekkäin saman laitteen ääressä. Yhdessä voidaan harjoitella esimerkiksi laitteen peruskäyttöä, tulostaa pienimuotoisia asiakirjoja (esim. rokotetodistus), kopioida ja tutustua sähköiseen asiointiin. Opastus on myös rohkaisua ja yksilöllistä kuuntelua sekä ohjaamista eteenpäin. Digitapaamisissa ei korjata rikkinäisiä laitteita tai asenneta ohjelmisto- ym. paketteja.

Järjestämme myös pop up -infoja joissa kerrotaan digiasioista ja -palveluista.

Lisätiedot:

Heidi Karvinen

diakoni, yhteisökoordinaattori

09 2340 5138 tai 050 404 7130 (tekstarit)

heidi.karvinen@evl.fi