20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Munkkivuoren kirkko

Pastori Timo Laaninen oli neljän pääministerin kuiskaaja

16.04.2019, 09:49 /  päivitetty 17.04.2019, 09:40
Suositun esitelmä- ja keskustelusarjan Miksi olen olemassa? kevään viimeiseksi vieraaksi Munkkivuoren kirkkoon keskiviikkona 24.4.2019 klo 11.30 saapuu nykyinen Malmin seurakunnan kapakka- ja kuppilapappi Timo Laaninen. Julkisuudessa hänet tunnetaan pitkäaikaisena keskustavaikuttajana. Laaninen toimi 30 vuoden aikana lukuisissa eri tehtävissä: vuosia Suomenmaan toimittajana ja muutaman vuoden päätoimittajana sekä neljän pääministerin, Ahon, Jäätteenmäen, Vanhasen ja Sipilän erityisavustajana sekä kahden muun ministerin eritysavustajana ja Suomen Keskustan puoluesihteerinä 2010-2016. Laaninen ei ole koskaan salannut kristillistä vakaumustaan. Silti oli monille yllätys, että hän aloitti teologian opinnot vielä puoluesihteerivuosinaan, ja hänet vihittiin papiksi 2018. Koiranleuat ovat nauraneet, että Laaninen ei juurikaan muuttunut, kun papasta tuli pappi, pappa oli vuosikausia Timo Laanisen tunnettu lempinimi.
pastori Timo Laaninen henkilökuva

Timo Laaninen tutustui pääkaupungin hallintoon myös Helsingin kaupunginvaltuutetun roolissa 2013–2017. Laaninen ei asettunut ehdolle puoluesihteerin tehtäviin enää Keskustan 2015 vaalivoiton jälkeen. Puoluesihteerinä hän oli kokenut sekä auringonpaistetta että myrskyä, edellisissä eduskuntavaaleissa 2011 Keskusta koki tappion. Nyt, Malmin seurakunnan määräaikaisena pappina Laanisen tehtävä on kohdata ihmisiä kirkon rakennusten ulkopuolella, siellä, missä ihmiset ovat. Elämä on nopeatempoista, tulevaisuus epävarma ja moni kaipaa kuuntelevaa korvaa. Laaninen itse näkee tehtäväkseen esimerkiksi miesporukoiden kanssa istumisen huoltoaseman kuppilassa (Helsingin Sanomat 10.2.2019).

– Ihan pappina tässä ollaan, Laaninen toteaa, kun joku kysäisee poliitikon ja papin roolien sekaisin menemisestä. Selvää on, että poliitikollekin oli ensiarvoisen tärkeä kyky aistia ihmisten mielialoja – puolueesta riippumatta. Jokainen ihminen on osa jotakin yhteisöä, ensin perhettä ja kaveriporukkaa, sitten kansakuntaa ja Euroopan yhteisöä, koko maailmaa. Vielä kirkkohistorian gradussaankin Laaninen tutki alkiolaisuuden yhtä puolta, Santeri Alkion päiväkirjoista löytyvää uskonnollista maailmaa.

Malmin seurakunnan kirkkoherra Heikki Arikka on haastatteluissa (Seurakuntalainen 19.10.2018) todennut, että heillä idea useammastakin kentällä olevasta papista heräsi seurakunnan alueella tapahtuneen lapsen itsemurhan jälkeen. Nyt jälkikäteen tilastoista voidaan nähdä, että nuorten ja jopa lasten terapiajonot ja jopa kuolema-aikomukset kasvoivat paikoin räjähdysmäisesti viime vuonna paitsi Itä- ja Pohjois-Helsingissä, myös Espoossa ja Länsi-Helsingissä. Kirkon olisi täälläkin entistä enemmän jalkauduttava ihmisten pariin ja vastattava juuri tämän hetken haasteisiin.

Timo Laanisen ajatuksia aiheesta Miksi olen olemassa? kuullaan keskiviikkona 24.4. kello 11.30 uuden virren opettelun jälkeen. Hän korvaa Mikael Pentikäisen opetusneuvos Kalevi Virtasen isännöimässä luentosarjassa. Tilaisuudessa kerätään kolehti vieraan osoittamaan kohteeseen. Vieraan puheenvuoron jälkeen on mahdollisuus kysymyksiin ja kommentteihin. Keskusteluja voi jatkaa yhteisen ToivonBistro -aterian äärellä klo 13 (vapaaehtoinen maksu 5 euroa) seurakuntasalissa.