03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Östersundomin kirkko

Östersundomin kirkkoon tulossa mittavia remontteja –syksyllä kirkko pois käytöstä

21.03.2022, 09:43
Östersundomin kirkko talvella lumen keskellä aurinkoisena päivänä

Östersundomin kirkkoon on tulossa kaksi eri remonttia kuluvana vuonna. Kirkkohallitus päätti 17.3.2022, että maalämpö- ja lämmönjakourakat voidaan toteuttaa.

Ensimmäinen remontti heti huhtikuussa

Huhtikuussa on tarkoitus purkaa ullakon katon haitta-aineita sisältävät eristeet ja korvata ne paremmilla ja ympäristöystävällisemmillä lämpöeristeillä. Remontin ansiosta myös kiinteistön energiatehokkuutta saadaan huomattavasti parannettua.

Pihalle tulee kontti purkujätettä varten ja eteiseen asennetaan alipainekammio.

-Ullakkoremontti päätettiin tehdä keväällä, koska kesällä ullakolla on aivan liian tukala työskennellä. Urakoitsijoiden kannalta olisi ollut hankalaa tehdä remontteja samanaikaisesti. Halusimme myös rauhoittaa kesäkuukaudet, koska ne ovat kirkon toiminnan kannalta vilkkaimmat kuukaudet, kertoo kirkkoherra Martti Häkkänen Helsingin Mikaelin seurakunnasta.

Touko-elokuussa kirkossa ei ole rakennustöitä.

Syyskuun alusta marraskuun loppuun kirkko on poissa käytöstä, kun siirrytään öljylämmityksestä maalämpöön. Remonttia varten kirkosta siirretään arvokkaat kirkkomaalaukset ja muut esineet suojaan. Kirkkosaliin asennetaan uudet lämmityspatterit nykyisten penkkien alle.

Maalämpöremontti vie koko syksyn

Maalämpöön tarvittavien porakaivojen tekemisestä aiheutuu melua yhtenä arkiviikkona syyskuussa. Meteliä aiheuttava työ sijoittuu klo 7-22 väliseen aikaan. Osa pysäköintipaikoista joudutaan ottamaan pois käytöstä. Hautausmaalle järjestetään kulku, ja hautaamisia voidaan järjestää kuten ennenkin. Urakoitsijoille välitetään tieto tilaisuuksista, jolloin työmaalla pidetään tauko.

Maalämpöremontti on ympäristön kannalta kestävämpi ratkaisu. Helsingin seurakuntayhtymä on sitoutunut hiilineutraaliin ohjelmaan. Östersundomin kirkon öljylämmitysjärjestelmä on muutenkin tullut tiensä päähän.

Myös peruskorjaus suunnitteilla

Helsingin vanhimpaan kirkkoon on myös suunnitteilla peruskorjaus, jota ei valitettavasti ehditä ajoittaa samaan aikaan maalämpöurakan kanssa. Vanha kirkko tarvitsisi ainakin uuden vesikaton, ulkoseinien, lattioiden ja sokkelin kunnostuksen. Lisäksi urut haluttaisiin uusia.

-Peruskorjauksen valittavat suunnittelutoimistot on ensin kilpailutettava. Sen jälkeen laadittavat suunnitelmat on hyväksytettävä museovirastossa sekä kirkollisissa päättävissä elimissä. Budjettiin on periaatteessa tehty varaukset näitä korjauksia varten, mutta päätöksiä ei ole tehty, kertoo Matti Priha Helsingin seurakuntayhtymän kiinteistöosastolta. Aikaisintaan peruskorjaus voitaisiin aloittaa vuonna 2023.

Lisätietoja:

Hankepäällikkö Matti Priha Helsingin seurakuntayhtymä, p. 040 844 3920, matti.priha@evl.fi

Kirkkoherra Martti Häkkänen, Mikaelin seurakunta 050 597 0500

Kyrkoherde Helene Liljeström, Matteus församling, 050 472 4124