28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute

Oulunkylän seurakunta

28.11.2023, 13:39 /  päivitetty 28.11.2023, 13:40
Kolme kolehtihaavia telineessä

Unohtuiko kolehtiraha kotiin? Ei hätää! Nyt myös Oulunkylän seurakunnassa on käytössä MobilePay-kolehtimahdollisuus.

Ensimmäisenä adventtisunnuntaina 3.12.2023 otetaan käyttöön mahdollisuus maksaa jumalanpalveluksen kolehti käteisen rahan lisäksi myös MobilePay -sovelluksella.

MobilePay-numero ilmoitetaan jumalanpalveluksen aikana.

Tietoa MobilePay -kolehdista

1. Seurakunnilla on lupa kerätä kolehtia ainoastaan jumalanpalveluksen aikana koolla olevalta seurakunnalta.

2. Edellä mainitusta syystä, MobilePay-numero, johon kolehti maksetaan, on vaihtuva. Numero avataan käyttöön jumalanpalveluksen ajaksi ja se suljetaan jumalanpalveluksen päättyessä. Numeroa ei ilmoiteta esimerkiksi nettisivuilla tai lehdessä.

3. Kolehdin MobilePay -numero on nähtävillä tilaisuudessa joko kirkon seinällä tai käsiohjelmassa. Numero sanotaan myös ääneen.

4. Jos messu striimataan, striimin katsojat eivät voi osallistua messussa kerättävään kolehtiin.

Nämä yllä olevat ohjeet koskevat siis seurakunnan itse jumalanpalveluksissa keräämää kolehtia. Esimerkiksi Yhteisvastuukeräykseen ja Kauneimmissa joululauluissa kerättävään kolehtiin (Suomen Lähetysseura), on erilliset rahankeräysluvat, joissa on erilaiset säännöt kuin jumalanpalveluskolehdissa.

Jos matkapuhelimeen ladattava MobilePay-sovellus ei ole ennestään tuttu, mutta haluat ottaa sen käyttöön, löydät ohjeet MobilePay:n sivuilta.

Mikä on kolehti?

‍Useimmissa jumalanpalveluksissa kerätään kolehti eli vapaaehtoinen rahalahjoitus hyvään tarkoitukseen. Kolehti kerätään ennen ehtoollisen viettoa niin sanotun uhrivirren aikana.

Kolehdin taustalla on Uudessa testamentissa annettu kehotus auttaa köyhiä. Varhaiskirkon perinteisiin kuului, että ihmiset toivat seurakunnan kokoontumisiin ruokaa. Osa ruuasta laitettiin sivuun ja vietiin tilaisuuden jälkeen köyhille ja sairaille.

Kolehti ja ehtoollinen kuuluvat yhteen. Siksi kolehti kerätään juuri ennen ehtoollista. Ehtoollisella Jumala lahjoittaa ihmiselle itsensä ja täydellisen rakkautensa. Ihminen jakaa tuota rakkautta eteenpäin lahjoittamalla kolehdin ja palvelemalla lähimmäistä omassa arjessaan. Kolehti yhdessä esirukouksen kanssa luo jumalanpalvelukseen siis diakonisen ulottuvuuden.