02.05. Onneksi olkoon: Viivi, Vuokko | Palaute
Oulunkylän seurakunta

Oulunkylän kirkko

26.04.2023, 12:13
Oulunkylän vuonna 1972 valmistuneessa arkisessa monitoimikirkossa on keskustelua herättänyt alttariveistos, joka kuvaa Jeesuksen vangitsemista Getsemanessa.

Oulunkylään suunniteltiin kirkkoa yli viisikymmentä vuotta. Vuonna 1964 suunnittelukilpailun voittanut arkkitehti Viljo Rewellin ja arkkitehti Heikki Castrénin monumentaalinen ehdotus Kivialttari hylättiin, ja Teinintien varteen nousi vuonna 1972 arkinen monitoimikirkko. Sen suunnitteli Heikki Castrén.

Uusi kirkko syrjäytti väliaikaisessa käytössä olleen Oulunkylän vanhan puukirkon. Se on ruskeasta tiilestä puhtaaksimuurattu, suorakulmaisen särmiön muotoinen ja tasakattoinen. Kaikkialla kirkossa toistuu neliöaihe. Kirkkosalissa ja yläkerrassa antavat valoa kattoikkunat.

Kirkon mäntypuinen alttariveistos, kuvanveistäjä Raimo Heinon Minä se olen vuodelta 1972, herätti paljon keskustelua. Veistoksen aiheena on Jeesuksen vangitseminen Getsemanessa. Ehtoollisvälineet ovat muotoilija ja kuvanveistäjä Tapio Wirkkalan, kupariset ja pellavaiset alttaritekstiilit tekstiilitaiteilija Lea Thil-Junnilan.

Musiikkihuoneessa on kuvanveistäjä Risto Salosen taideteos Lasinen meri, yläkerran aulassa on kuvanveistäjä Marjatta Weckströmin reliefi Ahdas portti, portaissa taidemaalari ja pikajuoksija Erkki Koposen öljyvärityö Ylösnousemus ja seurakuntasalissa kuvanveistäjä ja taidemaalari Aira Salosmaan Myötätunto ja luonnonvärein raakasilkille maalattu sisustussuunnittelija Iisa Tuuliluodon Äiti.

Kirkon urut on suunnitellut seurakunnan silloinen urkuri Matti Rindell ja rakentanut Kangasalan urkutehdas. Äänikertoja on 32. Kirkon kelloja on kolme, ja ne on valmistettu Saksassa. Kirkossa on myös cembalo sekä Steinway & Sons -konserttiflyygeli.

Alakerta

Kirkkosali

160 henk.

Kirkkosalissa on irtotuolit.

Soittimet: urut, flyygeli

Seurakuntasali

80 henk.

Salin yhteydessä suurtalouskeittiö

Ruoka- ja kahviastiasto 80 hengelle

Soittimet: Piano

Pöytien koko: 80 cm x 240 cm, 10 kpl 8 hengen pöytiä

Oulunkylän kirkon alakerta on esteetön. Kulku Teinintien puoleisista pääovista. Inva-wc löytyy.

Huom! Kirkkosalin ja seurakuntasalin välissä on paljeovi, ei äänieristystä

Yläkerta

Takkahuone

14 henk. (max. 20 henk. järjestelyillä)

Soittimet: sähköpiano

Käytössä yläkerran pikkukeittiö, jossa kahviastiasto

Pöytien koko: 100 cm x 210 cm, 2 kpl pöytiä sekä pyöreä matalampi pöytä

Musiikkihuone

30 henk.

Soittimet: piano

Käytössä yläkerran pikkukeittiö, jossa kahviastiasto

Pöytien koko: 80 cm x 190 cm, 6 kpl pöytiä

Oulunkylän kirkon yläkerta ei ole esteetön. Pyörätuolilla pääsee yläpihalle ulkokautta, ajoluiska lähtee alapihan parkkipaikalta. Yläkerrassa ei inva-wc:tä.

Huom! Arkipäivinä Oulunkylän kirkolla yläkerrassa on lasten toimintaa. Ääniä saattaa kuulua.

Tilavuokrat

Kirkon jäsenille tilan vuokraaminen kirkollisiin toimituksiin on ilmaista.

Kirkkoon kuulumattomien tilavuokrat:

• Kirkkosali: siunaus arkipäivisin (ti–pe) 360 €, lauantaisin 570 €.
  • Seurakuntasali/muu juhlatila: muistotilaisuus 100 € / max. 6 tuntia. Ylimeneviltä tunneilta 50 € / alkava tunti.
  • Alle 18-vuotiaan lapsen siunauksessa ja muistotilaisuudessa ei peritä tilavuokraa riippumatta jäsenyydestä.
  • Vihkiminen/häät: Jos vihkipari kuuluu toiseen kirkkokuntaan ja vihkijä kyseisestä kirkkokunnasta, noudatamme nk. ekumeenisen vieraanvaraisuuden periaatetta. Tilasta ei veloiteta vuokraa 1 h osalta. Ylimeneviltä tunneilta 50 €/alkava tunti. Suntio on paikalla, mutta vihkipari vastaa itse musiikista. Juhlatilasta peritään tuntiperusteinen vuokra (50€/tunti)
  • Siviilivihkimisiä ei toimiteta seurakunnan kirkoissa.

Tilaa voi vuokrata myös muihin tilaisuuksiin, esimerkiksi perhejuhliin tai kokouksiin. Tarkemmat tiedot tilavuokrista.

Lisätietoja: Oulunkylän kirkon suntio p. 09 2340 5320‍