04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute

Vapaaehtoistoiminnan periaatteet

12.09.2022, 15:36

Vapaaehtoistoiminnan periaatteet

Vapaaehtoinen on aina mukana toiminnassa vapaaehtoisesti, omasta halustaan ja ilman rahallista korvausta. Vapaaehtoisella on aina oikeus määrätä itse miten ja kuinka paljon hän haluaa käyttää aikaa vapaaehtoistoimintaan. Vapaaehtoisella on aina oikeus lopettaa toimintaan osallistuminen silloin kun hän itse haluaa, mutta hänellä on velvollisuus ilmoittaa lopettamisestaan hyvissä ajoin toiminnasta vastaavalle työntekijälle tai vastuu vapaaehtoiselle.

Palkattomuus

Vapaaehtoisena toimimisesta ei saa rahallista korvausta, vaan ”palkkana” on toiminnasta saatu hyvät kokemukset ja hyvä mieli.

Tasa-arvoisuus

Vapaaehtoistoiminnassa kaikki ihmiset kohdataan tasa-arvoisina ja jokaista mukana olevaa arvostetaan ja kunnioitetaan juuri sellaisena kuin hän on. Vapaaehtoinen hyväksyy ja kunnioittaa sen, että ihmisillä on erilaisia taustoja ja mielipiteitä.

Luotettavuus ja sitoutuminen toimintaan

Vapaaehtoistoiminnassa mukana olevan tulee olla luotettava ja tehdä tehtävät, jotka on luvannut hoitaa. Vapaaehtoinen itse arvioi omat voimavaransa, jotta hän ei tule luvanneeksi tehdä enemmän kuin ehtii ja jaksaa. Vapaaehtoisella on oikeus itse määritellä kuinka pitkäksi aikaa hän on valmis sitoutumaan toimintaan.

Vapaaehtoisen ehdoilla toimiminen

Vapaaehtoiset toimivat tehtävissään omilla taidoillaan ja lahjoillaan. Vapaaehtoinen ei ole ”ammattilainen”, vaan hän toteuttaa tehtäviään omien kykyjensä ja saamansa perehdytyksen tai koulutuksen avulla.

Ongelmatilanteet vapaaehtoistoiminnassa

Vapaaehtoisen ei tarvitse ratkoa toiminnassa eteen tulevia ongelmia itse eikä yksin. Kaikissa ongelmatilanteissa on hyvä ottaa yhteyttä vastaavaan työntekijään tai vastuu vapaaehtoiseen. Hätätilanteissa vapaaehtoiset ohjeistetaan toimimaan yleisen hätä/ensiapukäytäntöjen mukaisesti.

Oikeus tukeen ja virkistykseen

Vapaaehtoisilla on oikeus saada tehtävään riittävä perehdytys, opastus ja tarvittaessa koulutus. Vapaaehtoisilla on myös oikeus saada tukea ja ohjausta tehtävässä toimimisen aikana. Vapaaehtoisilla on oikeus osallistua seurakunnan järjestämään vapaaehtoisille tarkoitettuun virkistystoimintaan ja kiitosjuhliin. Vapaaehtoiset kuuluvat seurakunnan tapaturmavakuutuksen piiriin.

Luottamuksellisuus ja vaitiolovelvollisuus

Vapaaehtoistoiminnassa toimiva vapaaehtoinen on vaitiolovelvollinen. Vaitiolovelvollisuus jatkuu myös toiminnan päätyttyä. Yhteistietolomakkeen allekirjoituksella vapaaehtoinen sitoutuu vaitiolovellisuuteen.

Lue lisää Kansalaisareena.fi sivuilta.