17.07. Onneksi olkoon: Ossi, Ossian | Palaute
Oulunkylän seurakunta

Messu ja diakonian kirkkopyhä Käpylän kirkossa

Oulunkylän seurakunta

Kalenteri ja kellosymboli01.09.2024 klo 18:00 Ylösalaisin olevan pisaran muotoinen paikkasymboliKäpylän kirkko, Metsolantie 14, 00610 Helsinki

Messu ja diakonian kirkkopyhä Käpylän kirkossa su 1.9. klo 18

Messussa saarnaa diakoniatyöntekijä Tiina Harju. Liturgina on Tiia Orpana ja kanttorina Anna-Elina Norjanen.

Messun jälkeen kirkkokahvilla kohdataan ja keskustellaan diakoniasta.

Päivän evankeliumissa Jeesus sanoo: "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat". Mitä tuo kutsu tarkoittaa sellaiselle ihmiselle, jota elämä on kolhinut? Entä hänelle, joka toimii elämässään auttajan roolissa?

Diakonian viran päivää eli D-dayta vietetään vuosittain 1.9. Tällöin juhlitaan diakonian virkaa ja diakoniaa. Suomen kirkon ensimmäiseksi diakonissaksi vihittiin Matilda Hoffmanin yli 150 vuotta sitten vuonna 1.9.1872. Sisar Matilda ja hänen jälkeensä vihityt diakonissat olivat kehittämässä sairaanhoitoa ja diakoniatyötä sekä edistämässä naisten mahdollisuutta kirkon työhön.

Kirkkovuoden aiheena on "Kiitollisuus". Kirkkovuosikalenterista löytyvät sunnuntain raamatuntekstit.

Kirkon ulko-oven luona on jaossa virsikirjoja ja messun käsiohjelmia, joiden avulla voit seurata messun kulkua.

Käpylän kirkon messu on hieman "perinteistä" messua lyhyempi ehtoollisjumalanpalvelus, jossa painottuvat rukous ja musiikki.