03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Oulunkylän seurakunta

Avoin mieli on seurakuntaneuvostossa tärkeä työkalu

29.08.2022, 11:41 /  päivitetty 29.08.2022, 11:48
”Vapaaehtoistyö on kehittynyt ja sitä on kehitetty”, iloitsee Esko-Jaakko Lehti, joka on vaikuttanut Oulunkylän seurakuntaneuvostossa 12 vuoden ajan.
Esko-Jaakko Lehti istuu jalkakäytävällä.

Esko-Jaakko Lehti on 34-vuotias – kirkon luottamushenkilöpiireissä siis verrattain nuori. Silti takana on mittava ura seurakuntaneuvoston jäsenenä. 22-vuotiaana aloitettu taival on tulossa päätökseen, kun Lehti aikoo muuttaa seuraavalla vaalikaudella pois Oulunkylän seurakunnan alueelta.

Mikä sinut sai nuorena miehenä asettumaan ehdolle seurakuntavaaleihin?

– Muistan ihan ensimmäisenä miettineeni, ettei ehdokkuudesta kai haittaakaan olisi.

– Tieni kirkon huomaan taisi olla aika tavallinen. Minulla oli hyviä, omakohtaisia kokemuksia nuorisotyöstä, erityisesti riparista ja isosena olemisesta. Varmasti suurimmalla osalla isosiksi lähtevistä on jonkinlaista kiinnostusta uskontoa kohtaan.

– Omat uskonnolliset pohdintani terävöityivät vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa. Asuin Pohjois-Carolinan raamattuvyöhykkeellä baptisti-perheessä, jonka kanssa kävin ensimmäiset kolme kuukautta kolme kertaa viikossa kirkossa.

Myöhemmin Pohjois-Carolinasta palasi nuori mies, jota edelleen kiinnostivat uskonnolliset ja elämänkatsomukselliset kysymykset. Baptistia ei Lehdestä tullut, ennemminkin oma, luterilainen identiteetti oli kirkastunut.

Kirkosta ei kuitenkaan löytynyt – ainakaan helposti – kiinnostavaa toimintaa nuorelle aikuiselle. Myöhemmin Esko-Jaakkoa pyydettiin mukaan seurakuntavaaleihin nuorten listalta. Ensimmäisissä vaaleissa irtosi varasija.

Esko-Jaakko lehti nojaa puuhun.
Esko-Jaakko Lehti on toiminut useana vuonna Yhteisvastuukeräyksen keräyspäällikkönä. ”Ihminen voi poistua luottamustoimesta, mutta luottamustoimi ei poistu ihmisestä.”

– Olen ihminen, joka tykkää kehittää asioita ja vaikuttaa niihin, joten siinä mielessä politiikka kiinnostaa. Toisaalta, en ole lainkaan poliitikko siten, että jaksaisin tehdä vaalityötä ja rummuttaa ehdokkuuttani.

– Mielestäni seurakuntavaalit ovat hyvä esimerkki suomalaisen yhteiskunnan demokratiasta.

Mitä neuvoja antaisit nuorelle ihmiselle, joka miettii vaaleihin mukaan lähtemistä?

– Edes neuvostotyöskentelyn alkumetreillä en kokenut asioita erityisen vaikeiksi. Kaikki neuvoston jäsenet ovat tavallisia ihmisiä, ja heiltä voi kysyä, pyytää lisätietoja ja neuvoja. – Apua saa kyllä, Esko-Jaakko Lehti tuumii.

– Tärkeintä on lähteä mukaan avoimin mielin ja olla läsnä hyvässä hengessä. Tietysti kokouksiin saa iltojaan kulumaan. Kokouksista kuitenkin maksetaan myös palkkio.

Yksi neuvostotyöskentelyssä aikaansaaduista isoista muutoksista on Lehden mukaan se, että Oulunkylän seurakunnassa toimii nykyään vapaaehtoiskoordinaattori. Aikanaan uuden, vapaaehtoisiin suunnatun työpanoksen resursointi oli koko seurakuntaneuvoston tahtotila. Esko-Jaakko Lehti oli mukana perustamisvaiheen työryhmässä, eikä ole päästänyt aiheesta irti sittenkään.

Pitkään hän kulki vapaaehtoiskoordinaattorin rinnalla tsempparina.

– Aikojen saatossa on vaihdellut, kuka milloinkin on toiminut vapaaehtoiskoordinaattorina. Olen ollut käytettävissä koordinaattorin kanssa kokoustamiseen, suunnitteluun ja sparrailuun. Mielestäni koordinaattorin on hyödyllistä käydä läpi työhönsä liittyviä asioita jotakuinkin kollegiaalisella tasolla. Tällä hetkellä tehtävää hoitaa projektityöntekijänä Maria Onuigbo.

Vaikeinta on kenties ollut tottua kirkon toiminnan tempoon ja byrokratiaan.

– Byrokratiaa on valtavat määrät. Olen myös oppinut, että seurakunnan kehittäminen on hidasta. Yhdessä vaalikaudessa ei suuria muutoksia tapahdu. Harvoin asioita on kuitenkaan tarve muuttaa täysin toisenlaisiksi.

Kirkon toimintakulttuurin kanssakin Esko-Jaakko Lehti tulee toimeen:

– Näinä vuosina olen oppinut toimimaan siinä byrokratiassa ja olen oppinut erilaista toimintakulttuuria sekä uudenlaisia toimintatapoja.

On myös paljon asioita, jotka kirkon työntekijöillä ovat niin selkärangassa, että niiden toteuttaminen on salamannopeaa.

– Seurakunnan työntekijöillä on homma hanskassa.

Byrokratiaa sietää, kun muistaa, että toimii organisaatiossa, jossa työskennellään lähimmäisenrakkauden ja toisten auttamisen parissa.

– On tosi hienoa, että tietty osa resursseista suunnataan aina diakoniatyöhön.

Esko-Jaakko lehti nojaa puuhun.
Lehti on muuttamassa pois seurakunnan alueelta ja päättämässä siksi työskentelyn seurakuntaneuvostossa.

Diakonia kohtaa ihmisen, auttaa ja neuvoo, koettaa parantaa elinoloja.

– On tärkeää muistaa, että diakoniatyö osaltaan myös paikkaa yhteiskunnan turvaverkkoa. Vielä seurakuntiakin byrokraattisempi taho on meitä ympäröivä yhteiskunta kokonaisuudessaan. Seurakunnassa on kuitenkin työntekijöitä, joiden tehtävänä on kohdata toinen ihminen ja auttaa tätä.

Teksti Tiiu Pohjolainen
Kuvat Antti Rintala

Psst! Vielä ehdit asettua ehdolle seurakuntavaaleissa! Oulunkylän valitsijayhdistykset löydät täältä. Ehdokasasettelu päättyy 15.9.2022.