28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute
Oulunkylän seurakunta

Mitä yhteistä on Oulunkylän seurakunnan kuorolla ja Helsingin kaupunginorkesterilla?

22.08.2022, 13:02 /  päivitetty 22.08.2022, 16:01
Vastaus: Sama nuotistonhoitaja. Mutta vain Chorus Sine Nominen nuotit Minna Cederkvist rei’ittää kansioita varten valmiiksi.
Minna Cederkvist kirjapinojen keskellä-

Muuttaessaan Oulunkylään Minna Cederkvist ei tuntenut alueelta ketään. Takana oli isoja elämänmuutoksia – avioero, muutto Sipoosta Helsinkiin, jonkinlaista etsikkoaikaakin hän muistelee tuolloin eläneensä.

Lapset olivat kuitenkin kasvaneet jo sen verran isoiksi, että äiti pystyi toteuttamaan pitkäaikaisen haaveensa, pyrkimään kuoroon. Koelaulu tuli kajautettua kanttori Katja Mäkiölle, ja paikka Chorus Sine Nomine -kuoron sopraanostemmassa aukesi Cederkvistille. Tästä kaikesta on kulunut parikymmentä vuotta.

Chorus Sine Nominesta on tullut Minna Cederkvistille vuosien saatossa tärkeä ja merkityksellinen. Niin tärkeä, että työpaikalla Helsingin Musiikkitalossa työkaverit, eli Helsingin kaupunginorkesterin muusikot tietävät, ettei keskiviikkona, kuoroharjoitusten aikaan Minna Cederkvist ole tavoitettavissa. Eikä useimpina sunnuntaiaamupäivinäkään, sillä kuoro avustaa säännöllisesti messussa.

Kaupunginorkesterissa Minna Cederkvist työskentelee nuotistonhoitajana. Hän on se ihminen, joka pitää huolen, että 140 vuotta täyttävän orkesterin jokaisella muusikolla ja vierailevilla huippukapellimestareilla on edessään oikeat nuotit silloinkin, kun valmisteltavana on 13 eri teosta Sibelius-viulukilpailua varten. Cederkvist jahtaa nuotteja ja partituureja maailmalta, tilaa ja vuokraa teoksia muun muassa Keski-Euroopasta. Hän pitää huolen, että tekijänoikeuksia noudatetaan ja tietokannat pysyvät ajantasaisina.

Minna Cederkvist kirjapinojen keskellä.
Kamarikuoro Chorus Sine Nomine tarjoaa laulajilleen monipuolista kirkkomusiikkia, äänenmuodostuskoulutusta ja esiintymisiä.

Siksi on hieman yllättävää, että vapaa-ajallaan kaupunginorkesterin nuotistonhoitaja toimii oman kuoronsa nuotistonhoitajana. Toisin kuin Musiikkitalolla, seurakunnassa nuotistonhoitajalla ei ole assistenttia.

– Kuorossa tuli hyvin pian selväksi, että kuoronjohtajallamme Katja Mäkiöllä oli melkomoinen kiire. Kuoro tarvitsi sekä puheenjohtajan että nuotistonhoitajan. Aluksi vaikenin ammatistani, mutta lopulta päätin kuitenkin tarjota osaamiseni kuoron käyttöön.

Kaupunginorkesterissa nuotistonhoitaja on osa ohjelmasuunnitteluun kuuluvaa konserttituotantotiimiä.

Harrastuskuorossa nuotistonhoito on usein melko näkymätöntä työtä. Hyvän nuotistonhoidon avulla kuoron viikoittainen harjoitteluaika voidaan kuitenkin käyttää olennaiseen, eli laulamiseen, eikä esimerkiksi kadonneiden nuottien etsimiseen.

Cederkvist on sitä mieltä, että harrastamisen tulee olla hauskaa. Vapaa-ajan nuotistonhoidosta hän päätti tehdä itselleen kivaa. Siksi Chorus Sine Nominen porukka saa Minnalta nuotit kansiota varten valmiiksi rei’itettyinä. Moista palvelua ei ammattimuusikoille tarjota. Ja saavatpa Oulunkylän kuorolaiset nuottinsa aina myös kauniisti kansilehditettyinä ja kuvitettuina. Kun työn alla on vaikkapa Yrjö Kilpisen säveltämä teos, Minna Cederkvist tuottaa kuorolleen nuotit, joiden kansilehdellä esitellään säveltäjä sekä kuvin että muutamin tiedoin.

Minna Cederkvist esittelee nuotteja.
Minna Cederkvist on laulanut Chorus Sine Nominessa pian 20 vuoden ajan.

Kuorolaisena hän nauttii keskittyneisyydestä. Kuoroharjoitus alkaa aina Katja-kanttorin vetämällä lämmittelyllä, johon kuuluu myös hengitysharjoituksia. Samalla päivän aiemmat tapahtumat ja maailman murheet alkavat unohtua pois.

– Aina, kun poistun harjoituksista tai messusta, minulla on todella hyvä olo.

Se, että kuoro toimii nimenomaan seurakunnassa, on Cederkvistille tärkeää. Kuoron avustaessa messussa hän käy aina myös ehtoollisella. Kuoron jäsenet toimivat usein messussa avustajina, kuten tekstinlukijoina.

– Menin aikanaan paikalliseen kirkkokuoroon, josta minulla ei ollut aavistustakaan, minkä tasoinen se mahtaa olla.

Mutta vaikutusta kirkkokuorolla oli.

– Hakeuduin melko pian avoimeen yliopistoon opiskelemaan teologiaa. Hetken aikaa harkitsin jopa lukevani itseni papiksi!

Teologian opinnot jäivät, mutta kuorotyöskentely on madaltanut kynnystä aloittaa keskustelu esimerkiksi papiston kanssa.

– Aiemmin katsoin pappeja ylöspäin ja arkaillen. Nykyään tulee keskusteltua kaikenlaisista asioista niin pappien kuin kuorolaistenkin kanssa – myös uskon asioista.

Teksti: Tiiu Pohjolainen
Kuvat: Antti Rintala

Psst! Chorus Sine Nomine etsii uusia laulajia! Jos haluat laulamaan Minnan ja muiden kanssa, tule tutustumaan avoimiin harjoituksiin keskiviikkona 31.8. tai 7.9.2022. Harjoitukset pidetään Oulunkylän kirkolla (Teinintie 10) klo 18–20.