04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute

Vapaaehtoistyöstä rikkautta elämään

27.07.2023, 15:03 /  päivitetty 09.08.2023, 11:01
Ihmisiä ruokapöydän ääressä.

Suomessa on pitkät perinteet vapaaehtoistyölle, jolle väestörakenteen muuttuessa on entistä suurempi tarve: yli puolet helsinkiläisistä asuu yhden hengen talouksissa, noin viidennes heistä on yli 65-vuotiaita ja yhä useampi heistä on maahanmuuttaja.

Seurakunnat voivat tarjota kohtaamispaikan sekä niille, jotka haluavat saada merkityksellistä tekemistä arkeensa että niille, jotka kaipaavat uusia ystäviä.

Me olemme tulleet mukaan Oulunkylän seurakunnan vapaaehtoistyöhön työvuosiemme jälkeen. Olemme muun muassa vierailleet vanhainkodissa, toimineet yhteisöravintolassa monenlaisissa eri tehtävissä, avustaneet musiikkitapahtumissa ohjelmalehtisten myyjinä ja osallistuneet yhteisvastuukeräyksen toteuttamiseen.

On ollut ilo nähdä, miten eri sukupolvet ja kansallisuudet kokoontuvat saman pöydän ääreen ja iloinen puheensorina täyttää yhteisöravintolan tai miten muistisairas vanhus jatkaa sujuvasti ulkoa laulua, jota olemme alkaneet laulaa yhdessä. Hetket vapaaehtosityöntekijöiden kesken onnistuneen tilaisuuden jälkeen ovat myös olleet hyvin palkitsevia ja yhteishenkeä luovia.

Meille seurakunta on yhteisö, johon haluamme kuulua, ja kohtaamispaikka, jonka soisimme monen yksinäisenkin löytävän. Olemme löytäneet useita tapoja saada merkityksellistä ja antoisaa tekemistä ja haluamme olla omalta osaltamme rakentamassa hyvinvointia kotikaupunkiimme. Suosittelemme lämpimästi erilaisia vapaaehtoistyön muotoja muillekin.

Oulunkylän seurakunta panostaa vapaaehtoistoimintaan tänä syksynä aivan erityisesti. Kutsumme alueen asukkaita mukaan ja toivomme, että uusia ideoita syntyy ja että kohtaamme myös niitä, joille vapaaehtoistoiminnasta olisi aivan erityistä höytyä ja iloa. Vapaaehtoistoiminta parhaimmillaan antaa rikkautta elämään niin tekijöilleen kuin sen tuloksista nauttiville.

Ritva Laukkanen & Riitta Holmlund,
Oulunkylän seurakunnan vapaaehtoiset

Vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneet ovat tervetulleita Uusien vapaaehtoisten iltaan torstaina 21.9. klo 17 Maunulan kirkkoon. Voit myös ilmoittautua vapaaehtoiseksi suoraan osoitteessa oulunkylansrk.clara.fi.