02.05. Onneksi olkoon: Viivi, Vuokko | Palaute
Paavalinkirkko

Tulkaa kaikki nyt laulamaan!
Kehitysvammaisten joulukirkko tuo joulun sanoman kaikille

15.12.2021, 15:50 /  päivitetty 16.12.2021, 10:38
Helsingin seurakuntayhtymän kehitysvammaistyön ja vapaaehtoisten seurakuntalaisten yhteistyössä toteuttama kehitysvammaisten joulukirkko näytetään uusintana sunnuntaina 19.12. klo 10 Yle Tv1 -kanavalta. Tallenne on katsottavissa myös Yle Areenassa.
Kehitysvammaiset harjoittelevat seimikuvaelmaa. Kuvassa Maria, Joosef, enkeleitä ja paimenia

Vuonna 2019 Paavalinkirkossa taltioidun kehitysvammaisten joulukirkon teemana oli ”Tulkaa kaikki nyt laulamaan”. Joulukirkkoa olikin tekemässä suuri joukko vapaaehtoisia kehitysvammaisia seurakuntalaisia. Helsingin seurakuntayhtymän kehitysvammaistyö haluaa tukea kehitysvammaisia niin, että kaikilla on mahdollisuus osallistua kirkossa tapahtuvien tilaisuuksien toteuttamiseen omalla tavallaan: esiintymällä, soittamalla, laulamalla tai lukemalla tekstejä.

Helsingin seurakuntayhtymässä kehitysvammaistyöstä vastaavalle pappi Kati Koskiselle toiminnassa tärkeintä on juuri se, että kaikki pääsevät mukaan tekemiseen erilaisista rajoitteista huolimatta. Seurakuntalaiset ovat mukana kehittämässä toimintaa ja he myös ottavat aktiivisen roolin esimerkiksi esiintymällä, soittamalla tai lukemalla tekstejä. Myös kehitysvammaisten joulukirkko on ennen kaikkea osallistavaa toimintaa, jossa estradi on seurakuntalaisilla.

Musiikista joulukirkossa vastaa Helsinki Mission Resonaari-bändi sekä urkuri Kalle Salonen. Esiintyjiä joulukirkossa avustivat Stadin ammattiopiston lähihoitajaopiskelijat sekä teologian opiskelijat.

Liity mukaan lauluun sunnuntaina 19.12. klo 10 Yle Tv1 -kanavalta. Tallenne on katsottavissa myös Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-4587287