04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute
Paavalin seurakunta

Aku Louhimies katsoo tyhjään hautaan ja näkee armon – Kari Kanalan saarnadialogit jatkuvat pääsiäissunnuntaina

08.04.2020, 16:37
Elokuvaohjaaja Aku Louhimies istahtaa nojatuoliin Paavalinkirkon alttarin eteen tulevana sunnuntaina 12.4. yhdessä kirkkoherra Kari Kanalan kanssa.
Kari Kanala ja Aku Louhimies saarnadialogi_Kuva Markus Kartano

Saarnadialogin teemana on pääsiäinen. Kari Kanalalle pääsiäisen ydin löytyy erityisesti haudan suulta vieritetystä kivestä.

- Kivi on pois. Ensin haudan suulta ja kenties myöhemmin sydämeltä. Kaiken tämän hankalan tilanteen keskelle pääsiäinen tuo hetken levon, Kanala pohtii.

Mutta mikä tuo iloa Aku Louhimiehelle nyt tähän tilanteeseen ja aikaan?

- Ajatus armosta. Rakkaus, jota ei tarvitse ansaita.

Sankarin monet kasvot

Kanala ja Louhimies puhuvat pääsiäisenä myös sankaruudesta: niin Jeesuksen, hänen seuraajiensa kuin Vänrikki Koskelankin.

Sankaruus ei ole aina yksiselitteinen asia, vaan myös inhimillisyydessä ja heikkoudessa on omanlaistaan vahvuutta ja sankaruutta.

Suositun Tuntematon sotilas -elokuvan ohjannut Louhimies näkee Raamatun pääsäiskertomuksen sankaruudessa myös komedian piirteitä.

Seuraa saarnaa Facebookissa

Kari Kanalan ja Aku Louhimiehen saarnadialogi on seurattavissa Paavalin seurakunnan Facebook-sivulla osana klo 10 alkavaa jumalanpalvelusta. Tallenne jää sivulle myöhemmin katsottavaksi.

Kari Kanalan saarnadialogit alkoivat joulukuussa 2019. Messuun kuuluvan saarnan paikalla on dialogi, jonka Kanala käy kulloisenkin vieraan kanssa.