29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Paavalin seurakunta

Yhteisvastuukeräys 2023 Paavalissa: Apua nuorille väkivaltaisessa maailmassa

21.01.2022, 12:49 /  päivitetty 21.02.2023, 14:19
Vuoden 2023 Yhteisvastuukeräys kerää varoja nuorten väkivallan ja konfliktien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn teemalla ”Nuoret väkivaltaisessa maailmassa”.
Yhteisvastuukeräys

Yhteisvastuukeräys on välittämisen kansanliike, joka on tänäkin vuonna ajankohtaisella asialla. Keräyksen tuotolla sovitellaan ja ratkaistaan nuorten väkivaltaa ja konflikteja Suomessa ja maailman katastrofialueilla.

YV-keräys alkaa sunnuntaina 5.2.2023, jolloin Paavalin seurakunnassa vietetään keräyksen avausmessua. Seurakunta järjestää kevään mittaan tapahtumia, joiden tuotto tilitetään YV-keräykseen. Niihin osallistuminen on kiva tapa olla mukana tärkeässä teemassa!

Paavalissa tuetaan ja autetaan nuoria

Yhteisvastuukeräyksen keräystuotoista 40 prosenttia lahjoitetaan Suomeen. 20 prosenttia keräystuotosta ohjataan Paavalin seurakunnan alueen nuorten tukemiseen ja auttamistyöhön.

Paavalin seurakunnan toiminnasta Yhteisvastuukeräykseen ohjataan tuottoja lyhentämättöminä mm. seuraavien tilaisuuksien tuotosta: Iltaruoka, Ystävyydenkahvila, Suuren c-mollimessun 7.4. konserttiohjelmien myynti, Wanhanajan vappu -tapahtuma. Näiden lisäksi voit lahjoittaa Mobilepaylla tai tilisiirrolla.

Aseman Lapset ry:n kautta ehkäistään nuorisoväkivaltaa

Toinen puolikas kotimaahan jäävästä keräystuotosta osoitetaan valtakunnallisena kumppanina toimivalle Aseman Lapset ry:lle, joka kehittää ja laajentaa yhteisvastuuvaroin koulu- ja nuorisoväkivallan ehkäisemiseen ja vähentämiseen tähtääviä toimiaan.

Konkreettisesti keräysvarat käytetään pitkittyneiden ja laajentuneiden koulukiusaamistapausten selvittämiseen K-O-toiminnalla sekä katusovitteluun, jossa sovittelijoina toimivat nuorisotyön ammattilaiset. Kumpaankin menetelmää voidaan hyödyntää monisyisten konfliktien ratkomiseen. Toiminta on konkreetista puuttumista sekä ammattilaisten kouluttamista sovittelijoiksi ja väkivallan ehkäisyn osaajiksi.

Kansainvälistä apua katastrofeihin

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta 60 prosenttia ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastoon, josta menee apua myös Syyriaan. Syyriaa on kohdannut tuhoisa maanjäristys. Yhteisvastuukeräyksen tuotosta 60 prosenttia ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastoon, josta menee apua myös Syyriaan. Pohjois-Syyriassa on tällä hetkellä kylmä talvi, mikä tarkoittaa, että kaiken menettäneet perheet tarvitsevat kipeästi lämpimiä vaatteita, huopia ja muuta apua. Lahjoituksilla hankitaan esimerkiksi näitä tarvikkeita.

Lue lisää Yhteisvastuun sivuilta.

Vuodesta 1950 toiminut Yhteisvastuu on yksi Suomen suurimmista vuosittain järjestettävistä kansalaiskeräyksistä ja lähimmäisenrakkauden kansanliike. Keräyksellä autetaan hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehittyvissä maissa. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.