25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Pakilan seurakunta

Mikä on messu?

04.01.2018, 18:26

Messu on jumalanpalvelus jossa on ehtoollinen. Messuja vietetään seurakuntien kirkoissa joka sunnuntai ja sen lisäksi erityisinä juhlapyhinä. Myös arkisin seurakunnissa eri puolilla Helsinkiä vietetään erilaisia viikkomessuja. Messuissa voi olla myös erilaisia musiikillisia teemoja.

Messussa hiljennytään kuuntelemaan kirkkovuoden mukaan vaihtuvia Raamatuntekstejä. Pappi pitää teksteihin liittyvän puheen eli saarnan. Messussa myös rukoillaan yhdessä erilaisten asioiden puolesta sekä lauletaan virsiä. Messussa kerätään yleensä kolehti jonkin asian hyväksi. Messun huipennus on ehtoollinen, jota vietetään Jumalan rakkauden ja Jeesuksen sovitustyön muistamiseksi. Sen kautta kristitty on osallinen salatusta mysteeristä, jonka Jumala ehtoollisen kautta lahjoittaa.

Messun toteuttamisessa on mukana usein myös vapaaehtoisia. Jos sinua kiinnostaa olla mukana, kysy lisätietoja omasta seurakunnastasi.