19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Pitäjänmäen kirkko

Messut Pitäjänmäen seurakunnassa

27.07.2023, 10:53
Messu eli ehtoollisjumalanpalvelus on hengen ja sielun huoltoasema, joka ravitsee alkavaa viikkoa varten. Messussa saa olla yksin ja hiljaa Jumalansa edessä. Mutta messu on myös Jumalan kansan kokoontuminen, yhteyden juhla. Messun eri tehtävissä kuten kaste-enkeleiden ripustajana, esirukousalttarin somistajana, tekstinlukijana tai kirkkokahvien laittajana palvelet muita ja tulet tutuksi. Ilmoittaudu messukansioon tai ota yhteyttä ja kysy lisää. Opastamme sinut tehtäviin. Seurakuntatoimistossa on messukansio, johon voit laittaa nimesi sopivan päivän ja tehtävän kohdalle. Myös lapset voivat varsin hyvin toimia erilaisissa tehtävissä.
Nainen jonka kaulasta roikkuu avain, teksti Herran palveluksessa, Minä kutsun sinut

Messu sunnuntaisin klo 10 Pitäjänmäen kirkossa

Ehtoollisella on saatavissa alkoholiton viini ja gluteeniton leipä. Tiedot seuraavista messuista löytyvät täältä.

Viikkomessu

Viikkomessu on arjen keskellä hyvä pysähtymisen ja latautumisen paikka. Ehtoollisen lisäksi messu sisältää muutaman yhteislaulun, rukousta, raamatunlukua ja lyhyen puheen. Jos haluat tulla toteuttamaan viikkomessua, ota yhteys Maika Vuoreen, p. 040 720 3881, maika.vuori (at) evl.fi. Tiedot seuraavista messuista löytyvät täältä.

Esirukousalttari

Kirkon takaosassa sijaitsevalla esirukousalttarilla on kori, johon voi jättää esirukouspyyntöjä. Sinulla on mahdollisuus somistaa alttari messun ajaksi esim. tuomalla siihen kukkia, kiviä, valmiita rukouksia tai jotain, joka auttaa hiljentymään rukoukseen. Voit tehdä sen myös yhdessä ystäväsi kanssa. Alttarilla on valmiina ikoni ja kori, jossa on kyniä ja paperia rukouspyyntöjä varten.

Öljyllä voitelu

Messussa on mahdollista saada öljyllä voitelu. Se on alkukristillinen tapa, joka on edelleen käytössä suuressa osassa kristikuntaa. Luterilaisessa kirkossa öljyllä voitelu on välillä jäänyt unohduksiin, mutta on viime vuosikymmeninä löydetty uudestaan.

Öljyllä voideltavaksi voit tulla milloin tahansa jos koet sairautta tai heikkoutta elämässäsi ja tarvitset uutta voimaa. Pappi tai koulutettu avustaja piirtää oliiviöljyyn kostutetulla sormella ristin otsaasi Kolmiyhteisen Jumalan nimessä. Tullessasi voideltavaksi voit sanoa pyyntösi tai rukousaiheesi, jos haluat, mutta se ei ole välttämätöntä.

Sunnuntain klo 10 messussa öljyllä voitelu tapahtuu messun alkuosassa rukousjakson aikana. Voit musiikin soidessa lähteä paikaltasi, käydä kirkon takaosassa kirjoittamassa rukouspyyntösi lapulle ja/tai pyytää siellä öljyllä voitelua.