06.10. Onneksi olkoon: Pinja, Minttu | Palaute

Pitäjänmäen seurakunnan piispantarkastus 2024

Pitäjänmäen seurakunta

02.10.2024, 10:09
Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo toimitti piispantarkastuksen Pitäjänmäen seurakunnassa syyskuussa 2024. Edellisen kerran Pitäjänmäen seurakunnassa oli piispantarkastus vuonna 2007.
Piispa Teemu Laajasalo seurueineen ja Pitäjänmäen seurakunnan henkilöstö kirkon rappusilla

Piispantarkastus on vanha kirkollinen tapa, jota Suomessa on toteutettu jo satojen vuosien ajan.

Tarkastuksen aikana piispa ja hänen seurueensa tutustuivat laajasti seurakunnan toimintaan. Kahden vierailupäivän aikana he kävivät Pitäjänmäen peruskoulussa, Taitotalossa, Talin kartanossa sekä Blue Forsissa, joka kehittää ultrakylmäjäähdytyslaitteita kvanttitietokoneympäristöön.

Toimittaja Leena-Maija Tuomisen opastuksella piispa pääsi tutustumaan seurakunnan alueeseen kiertoajelulla, joka pysähtyi muun muassa Pitäjänmäen sankarihautausmaalla.

Piispa osallistui myös erilaisiin seurakuntatilaisuuksiin ja tapasi henkilöstöä ja luottamushenkilöitä. Päiväkerhon avoimessa aamussa kuultiin psykologian professori Lea Pulkkisen asiantuntijapuheenvuoro lasten ja perheiden hyvinvoinnista. Senioreiden päiväkahveilla alueen eläkeläisjärjestöt esittelivät toimintaansa. Aamupuuron yhteydessä piispa tutustui Pitäjänmäen diakoniseen kauppaan, ja kaikenikäisten olkkarissa nautittiin eteläisen Afrikan tyylinen iltaruoka. Viikkomessun jälkeen vietettiin nimikkolähettiemme Päivi ja Sakari Löytyn tulojuhlaa Namibiasta Suomeen.

Piispantarkastus huipentui piispanmessuun enkelien sunnuntaina 29. syyskuuta, jossa piispa Laajasalo saarnasi. Messun päätteeksi piispa lausui muutaman sanan tarkastuksen aikana tekemistään havainnoista kiitosten kera. Virallinen pöytäkirja piispantarkastuksesta valmistuu myöhemmin.

Valokuvia piispantarkastuksesta löytyy Facebook-sivultamme. Piispan saarnan voi lukea tuomiokapitulin verkkosivulta.