05.05. Onneksi olkoon: Melissa, Melina, Maini | Palaute
Pitäjänmäen seurakunta

Kirkon diakonian päivät: Diakonian muutoksen lähtökohtana asukkaiden tarpeet

20.09.2022, 17:05 /  päivitetty 22.09.2022, 15:30
Kuvissa diakoniatyöntekijöitä Kirkon diakonian päiviltä

‍Diakonian teologia on tekojen teologiaa, totesi dogmatiikan dosentti Jyri Komulainen johdantopuheenvuorossaan Kirkon diakonian päivien Muuntautuvan diakonian kanavassa, jota Helsingin seurakuntayhtymä isännöi.

– Diakonia ei ole eikä sen tule olla laastarin laittamista, vaan tulee kysyä, mistä haava on tullut. Suunta tulee olla kohti voimaannuttavaa diakoniaa, joka antaa köyhille heidän oman äänensä.

Helsingin muuntautuvasta diakoniasta olivat esimerkkeinä Lännen Varustamon diakoninen kauppa ja Waste&Feast-hävikkiravintolat.

Pia Saarela ja Olga Nurminen: Diakoninen kauppa on tehty yhdessä asukkaiden kanssa

Lännen Varustamossa on kehitetty uudenlaista diakonian toimintakulttuuria, jonka keskiössä on diakoninen kauppa. Kauppa tarkoittaa ruoka-avun lisäksi keskusteluapua, palveluohjausta ja vapaaehtoistehtäviä. Lännen Varustamo toimii Länsi-Helsingin seurakuntien eli Haagan, Kannelmäen, Munkkiniemen ja Pitäjänmäen alueella ja se täydentää muuta diakonista auttamista.

Meillä diakonian teologiaa ei eroteta siitä, mitä tehdään. Lähimmäisenrakkaus toteutuu tekojen kautta, luonnehtivat Lännen Varustamon projektipäälliköt, diakoniatyöntekijät Pia Saarela ja Olga Nurminen.

Lännen diakoninen kauppa sai alkunsa paikallisten asukkaiden tarpeista sekä toiveista saada kauppa ja sen yhteyteen tila, johon voi jäädä hengaamaan muiden kanssa.

Kauppaan tullaan ajanvarauksella. Keskeistä on. että kunnioitetaan asiakkaan omaa päätösvaltaa: systeemi ei määrää kaupassa vietettävää aikaa eikä sitä, mitä sieltä saa ottaa. Perinteisen tilastoinnin sijasta asiakkaalta kysytään vain etunimi ja se, mistä päin hän on.

Ruokatavara tulee kauppaan Stadin safkan kautta. Vapaaehtoiset avustavat tavaran käsittelyssä ja monessa muussa käytännön asiassa.

Runsaan puolen vuoden toiminta-aikana Lännen Varustamossa on saatu monenlaista oppia. – Monella apua saaneella on tarve antaa jotain takaisin. He haluavat kiinnittyä siihen hyvään, jota on tarjolla, ja jakaa sitä eteenpäin. Rakennamme siis osallisuutta.

Vastavuoroisuutta ja voimaantumista tapahtuu monella tavalla. - Ihmisillä on monipuolisia taitoja, joita meillä työntekijöillä ei ole. Saamme oppia heiltä. Ja ihmiset ovat alkaneet ajaa omaa asiaansa omilla keinoillaan ja pitää myös meidän puoliamme.

Lännen Varustamon voimakaksikko totesi, että rakkaus, usko ja huumori ovat ne, joiden avulla selviää. Viihdytään ihmisten kanssa ja pidetään yllä toivoa ja uskoa selviytymiseen.

Tykkäätkö fetasta vai oliiveista –kysymyksessä näkyy Kristuksen rakkaus, Olga ja Pia konkretisoivat. Ihminen saa itse päättää. Ollaan samalla viivalla.

Mare Kinanen: Uutta ei synny ilman lupaa kokeilla ja epäonnistua

Helsingin seurakuntien Waste&Feast-hävikkiravintolaketju käynnisti toimintansa vuoden 2018 alussa. Ketjun periaatteina on ollut alusta lähtien, että ravintolat vähentävät ruokahävikkiä, tarjoavat työkokeilupaikkoja ja tuottavat edullista ruokailua alueelle.

Projektipäällikkö Mare Kinanen kertoi, että ajatus nuorille tarkoitetuista työkokeilupaikoista syntyi erityisnuorisotyön vankilatyössä. – Kiinnitimme huomiota siihen, että kohtasimme nuoria vankeja vankilassa, mutta heidän vapauduttuaan kontaktia ei enää ollut. Syntyi ajatus luoda työpaikkoja vaikkapa heidän laisilleen nuorille. Perustetaan siis ravintola! Mare valotti Waste&Feastin lähtökohtia.

Vaikka projektiryhmässä ei ollut yhtään ravintola-alan ammattilaista, oli sitäkin enemmän rohkeutta lähteä kokeilemaan asioita. Myös epäonnistumisen tulee olla sallittua, Mare totesi. Hän painotti myös johdolta tulevan tuen ja luottamuksen tärkeyttä samoin kuin yhteistyökumppanien merkitystä.

Vuosittain 45 nuorta on ollut työkokeilussa tai muussa tuetussa työsuhteessa, ja heistä noin puolet on jatkanut heti jakson päätyttyä työhön tai koulutukseen. Yhteistyö Stadin ammattiopiston kanssa on vahvaa.

Kuuden kuukauden työkokeiluun tulevat nuoret ovat erityistä tukea tarvitsevia. Monelle jo työyhteisöön kuuluminen on uusi kokemus, Mare mainitsi.

Päivässä Waste&Feast-ravintoloissa käy 80-100 ruokailijaa, ja vuosittain myydään noin
22 500 ruoka-annosta.

Teksti ja kuvat: Eila Jaakola