30.04. Onneksi olkoon: Mirja, Miia, Mira, Mirva, Mirka, Mirjami, Mirella, Mirkka | Palaute
Pitäjänmäen seurakunta

Välitä jouluna rauhan ja valon viestiä – hae Betlehemin Rauhantuli omaan lyhtyysi

18.12.2023, 10:13 /  päivitetty 19.12.2023, 12:41
Betlehemistä kuljetettu Rauhantuli on rauhan liekki, joka ylittää kansallisuuksien, uskontojen ja poliittisten vakaumusten rajat. Tänä vuonna Betlehemin Rauhantulen viesti on erityisen ajankohtainen.
Kaksi lyhtyä, joissa palaa tuli

Jeesuksen syntymäpaikalla Betlehemissä on palanut ikuinen tuli jo yli tuhannen vuoden ajan. Betlehemin Rauhantulen perinne syntyi vuonna 1986. Siitä lähtien joka vuosi joulun alla itävaltalainen lapsi on noutanut liekin Betlehemistä ja lähettänyt sen matkaan ympäri maailman rauhan ja valon viestinä. Eri maiden partiolaiset ovat kuljettaneet tulta eteenpäin kirkkoihin, vanhustentaloihin, päiväkoteihin, kouluihin, sairaaloihin, vankiloihin ja erilaisiin tapahtumiin muistuttamaan rauhan tärkeydestä.

Suomeen Rauhantuli on jo useita vuosia saapunut meriteitse Finnlinesin laivan miehistön kyydissä rantautuen Naantaliin. Suomalaisille tulen ovat luovuttaneet Ruotsin kiltapartiolaiset.

Nouda Betlehemin Rauhantuli kotiisi jouluaattona hautausmailta

Nyt jokaisella helsinkiläisellä on mahdollisuus hakea Betlehemin Rauhantuli myös omaan kotiinsa ja siten levittää tärkeää rauhan viestiä eteenpäin.

Rauhantulta voi hakea omaan lyhtyynsä tiistaina 19.12. Tuomiokirkosta, jossa liekkiä jaetaan Tuomiokirkon keskipäivän Kauneimmat Joululaulut -tapahtuman jälkeen klo 12.30-13.

Lisäksi Betlehemin Rauhantuli palaa keskiviikkona 20.12. Seurakuntien talon portailla (Kolmas linja 22), josta sitä voi myös noutaa omaan lyhtyyn noin klo 12.00 alkaen.

Jouluaattona 24.12. liekin voi poimia mukaansa hautausmailta: Hietaniemen hautausmaalta klo 10-12. Maunulan uurnalehdosta klo 10-12, Malmin hautausmaalta klo 10-12 ja Honkanummen hautausmaalta klo 10-12.

Rauhaa ja siunausta jouluusi.