25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Roihuvuoren kirkko

03.06.2019, 14:43
Roihuvuoren vuonna 1970 valmistuneen kirkon on suunnitellut arkkitehti Lauri Silvennoinen. Kirkko on näkyvällä paikalla Roihuvuorentien korkeimmalla kohdalla.

Kotimaisesta aineksista muuten rakennetun kirkon suuret ikkunat ovat Saksasta ja kirkonkellot Itävallasta. Kelloissa lukee Soli Deo gloria, Yksin Jumalalle kunnia.

Kirkkosali on kuusikulmainen 300-luvun kastekappelin tapaan. Kirkon yhteydessä olevat seurakuntasali ja kastekappeli toistavat samaa muotoa. Kattorakennelmassa on kuvattuna Daavidin tähti.

Kirkon alttaritauluna on lasimaalaus Circulum vitae, Elämän pyörä. Alttaritaulun on suunnitellut taidemaalari Reino Hietanen. Kastekappelin alttaritauluna on marjaniemeläisen taiteilijan Uuno Eskolan mosaiikkityö Kristus ristillä. Uudet kirkkotekstiilit vuodelta 2005 on suunnitellut tekstiilitaiteilija Raija Rastas. Kirkkosalin vasemmalla puolella on italialaisen taiteilijan Antonio Da Cudanin tekemä veistos, ja kirkkosalin perällä kirkkoon lahjoitettu Hellyyden Jumalanäidin ikoni.

Kangasalan urkutehtaan 1972 valmistamissa uruissa on 26 äänikertaa. Urkujen julkisivun on suunnitellut diplomi-urkuri Pentti Pelto.

Kirkko on Roihuvuoren seurakunnan käytössä.