16.07. Onneksi olkoon: Reino, Rene | Palaute

Laajasalon kirkon kirkkosali

Roihuvuoren seurakunta

29.11.2023, 12:13

Laajasalon kirkko on yksi Roihuvuoren seurakunnan kolmesta kirkosta. Se soveltuu kastetilaisuuksiin, vihkimisiin sekä hautajaisiin.

Kirkkosali on avara ja valoisa, ja siellä on kiinnostavia yksityiskohtia. Rakennus on pääosin puuta ja ulkoverhous on osittain patinoitua kuparilevyä.

Kirkkosalin puiset alttarireliefit ovat kuopiolaisen kuvataiteilijan Pauno Pohjolaisen käsialaa. Reliefeistä suurempi on alttarilla ja kuvaa ihmisen elämää helteisenä erämaana mutta myös valmistautumisen paikkana. Pienempi reliefi on kastemaljan taustalla. Sen punaisuus kuvaa Pyhää Henkeä ja Jumalan läsnäoloa. Reliefin oikeassa yläkulmassa on enkelin siipi Jumalan siunauksen ja varjeluksen merkkinä.

Vuonna 2003 valmistuneen kirkon suunnittelivat arkkitehdit Kari Järvinen ja Merja Nieminen. Laajasalon kirkko palkittiin vuonna 2004 korkeatasoisesta puurakentamisesta ja vuonna 2005 Copper in Architecture -palkinnolla.

Laajasalon kirkon vuonna 2006 käyttöönotetut urut on rakentanut itävaltalainen urkurakentamo Kögler. Niissä on 22 äänikertaa ja kaksi sormiota. Tyyliltään urut edustavat barokkia.

Laajasalon kirkolla on Aulakahvio arkisin klo 10–14. Kirkolliset toimitukset ja perhejuhlat on suositeltavaa pitää tämän jälkeen.

Roihuvuoren seurakunnalta voi tarvittaessa lainata kastemekkoa tai arkkualbaa (arkun peittävä juhlava tekstiili).