29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Roihuvuoren seurakunta

Roihuvuoren seurakuntaneuvosto 2023–2026 ja pöytäkirjat

31.05.2023, 23:16
Vuoden 2022 seurakuntavaaleissa Roihuvuoren seurakunnassa äänesti yhteensä 1615 henkilöä, ja äänestysprosentti on 11,2 %. Nyt valittu seurakuntaneuvosto toimii vuodet 2023–2026.
Kuvat neuvoston jäsenistä rinnakkain kahdessa rivissä.

Mitä seurakuntaneuvosto tekee?

Seurakuntaneuvosto johtaa seurakuntayhtymään kuuluvan seurakunnan toimintaa. Se päättää muun muassa taloudesta, monista työntekijävalinnoista sekä toiminnan painopisteistä.

Helsingin seurakuntayhtymään kuuluvan Roihuvuoren seurakunnan seurakuntaneuvostossa on kirkkoherran lisäksi 14 jäsentä. Vaaleilla valittavien jäsenten lukumäärä määräytyy seurakunnan väkiluvun perusteella.

Yhteinen kirkkovaltuusto ja yhteinen kirkkoneuvosto

Roihuvuoren seurakunnan jäsenet äänestivät Helsingin yhteiseen kirkkovaltuustoon viisi jäsentä. Heitä ovat Minna Havunen, Susse Huhta, Anne Panigrahi-Herler, Ville Salonen ja Tiia Thúren. Yhteinen kirkkovaltuusto päättää seurakuntayhtymän (eli kaikkia Helsingin seurakuntia koskevasta) talousarviosta, kirkollisveron suuruudesta, rakennushankkeista ja suurimmista avustuksista. Kirkkovaltuusto jakaa seurakuntatyöhön käytettävät varat Helsingin seurakuntien kesken. Yhteinen kirkkovaltuusto valitsee yhteisen kirkkoneuvoston, joka vastaa käytännön johtamisesta ja valmistelee asiat yhteisen kirkkovaltuuston päätettäväksi.