04.07. Onneksi olkoon: Ulla, Ulpu | Palaute

Jämlikhetsprinciperna i Helsingfors kyrkliga samfällighet

27.02.2024, 16:33

Vår målsättning är att

1. Varje människa känner sig välkommen och delaktig oavsett hens sexuella läggning eller könsidentitet. Tillsammans gör vi församlingarna och samfälligheten till en välkomnande gemenskap

2. Alla våra tjänster och hela vår verksamhet beaktar mångfalden av sexualiteter och kön.

3. Alla våra tjänster och hela vår verksamhet sker i enlighet med principerna för tryggare rum, även för dem som tillhör sexuella minoriteter och könsminoriteter.

4. Vi förhåller oss inte till människors sexuella läggning eller könsidentitet på ett problemorienterat sätt.

5. Vi arrangerar utbildning i mångfalds- och jämlikhetsfrågor för förtroendevalda, frivilliga och anställda.

6. I varje församling och i de gemensamma tjänsterna finns en av chefen utsedd anställd som verkar för att främja mångfald och jämlikhet samt ingriper mot trakasserier och diskriminering.

7. Vi gör det möjligt för förtroendevalda, volontärer, församlingsmedlemmar och anställda som tillhör en sexuell minoritet eller könsminoritet att fungera som erfarenhetsexperter i mångfaldsfrågor.

8. Vi skapar utrymme att ta upp frågor och erfarenheter för familjer och anhöriga till personer som tillhör sexuella minoriteter och könsminoriteter.

9. Teologiska och etiska samtal om sexualitet och kön förs i en konstruktiv anda.

10. Vi stämplar inte och stigmatiserar inte dem som tillhör sexuella minoriteter eller könsminoriteter. Att respektera detta främjar allas välmående och stärker den psykiska hälsan.

11. Vi beaktar det unika och speciella hos varje människa samt hens individuella erfarenheter. Regnbågspersoner utgör inte en homogen grupp.

Mera information: Henna-Mari Kettusaari hkettusaari@evl.fi, +358923402355