02.05. Grattis: Vivan, Vivi, Vivian | Respons
Hela Helsingfors

Förvaltning och organisation vid Helsingfors kyrkliga samfällighet

28.03.2022, 14:47
I Helsingfors finns 20 evangelisk-lutherska församlingar varav tre är svenskspråkiga. Församlingarna leds av kyrkoherden och församlingsrådet.
ihmisiä

Tillsammans bildar församlingarna Helsingfors kyrkliga samfällighet. Samfälligheten sköter om den ekonomiska helheten, personalförvaltningen, samfällighetens gemensamma förvaltning, gravgårdsväsendet, upprätthållande av medlemsregister och kyrkböcker, informationsförvaltning samt kommunikation.

Samfälligheten koordinerar också församlingarnas gemensamma tjänster så som familjerådgivning, sjukhussjälavård, fostran, specialdiakoni, studentarbete, frivilligarbete samt olika tjänster för specialgrupper.

Vår verksamhetsidé är att jobba för människorna - för tron, kärleken och miljön. Arbetet leds av samfällighetens direktör tillsammans med ledningsgruppen.

Läs mera (på finska).