06.10. Grattis: Bruno | Respons
Hela Helsingfors

Gå på julkonsert hemma i soffan

20.12.2020, 22:38
Någon tittar på en gudstjänst via en surfplatta. En kaffekopp och ett ljus står framställd intill plattan.

De älskade julsångerna har inte ställts in, välkommen och sjunga med oss online! Församlingarna strömmar flera allsångskonserter på nätet, varav en särskilt för barn och familjer. Konserterna är också tillgängliga en tid efteråt som videor på våra hemsidor, det krävs ingen inloggning för att se dem. Titta och sjung när det passar dig bäst!

De vackraste julsångerna från Matteuskyrkan

Välkommen med på en stämningsfull konsert från Matteuskyrkan! Programmet leds av Juho Kankare. För sången och musiken står Daniela Strömsholm, Niels Burgmann, Popkören och kyrkokören. Lucia kommer på besök. (Tryck på bilden ovan så rullar videon igång.)

Allt strömmat innehåll hittas också senare på församlingarnas Youtube-kanaler och som video på hemsidorna. Det krävs ingen inloggning för att se materialet. Sjung när det passar dig!

Bakom "De vackraste julsångerna" står Finska Missionssällskapet. Mera info om de vackraste julsångerna hittar du här

Vi finns här för dig

Mycket är annorlunda i år – så gott som allt program är inhiberat, men församlingen finns kvar för dig. Har du frågor, behöver du hjälp eller känner du helt enkelt att du behöver någon att prata med? Ta gärna kontakt med oss!

Esbo svenska församling

Grankulla svenska församling

Helsingfors svenska församlingar

Vanda svenska församling

Olaus Petri rikssvenska församling

Deutsche Gemeinde

Tummalla taustalla piirrettyjä tähtiä ja keskellä tyylitellyt kuvat jouluseimi ja kolme paimenta lampaineen.

Adventsgudstjänst online varje söndag

Gudstjänstlivet tar inte paus fastän vi inte kan samlas som förut. Följ med söndagsgudstjänsten från din församling här:

Esbo svenska församling

Deutsche Gemeinde

Grankulla svenska församling

Johannes församling

Matteus församling

Olaus Petri församling

Petrus församling

Vanda svenska församling

Kuvassa tietokoneen ruutu, jossa monen videopuheluun osallistuvan ihmisen kuvat. Vasemmassa reunassa vihreä muki tietokoneen vierellä.

Hitta adventsstämningen på distans

• Bestäm er tillsammans med en bekant att följa med gudstjänsten eller konserten online. Ring varandra efteråt, drick en kyrkkaffe tillsammans och diskutera vad ni varit med om, eller chatta längs med.
  • Ta fram en psalmbok eller leta upp psalmboken på nätet pslambok.fi, så du kan sjunga med eller följa med i sångtexterna. Börja sjunga upp rösten redan en stund på förhand.
  • Tänd levande ljus och sätt dig ner i lugn och ro redan en liten stund innan sändningen börjar, så hinner du komma i rätt stämning. Satsa också på serveringen. Pepparkakor är en stämningshöjare.

Så här följer du med en strömmad gudstjänst: tips och råd