02.05. Grattis: Vivan, Vivi, Vivian | Respons
Sandudds begravningsplats

Sandudds begravningsplats historia och områden

11.07.2022, 09:27
Hietaniemen hautausmaa

Sandudds begravningsplats är i kulturhistoriskt avseende Helsingfors och hela landets viktigaste begravningsplats. Här har flera statsöverhuvud och andra framstående personer fått sin sista viloplats. Begravningsplatsen invigdes år 1829 och är indelad i områden som var för sig återspeglar stadens och landets historia. På Sandudds begravningsplats finns också många för nationen betydelsefulla monument och såväl inhemska som utländska besökare brukar uppvakta vid de talrika hjältegravarna och minnesmärkena för att på så sätt visa sin respekt för gångna släktleds prestationer och uppoffringar.

Gamla begravningsplatsen

I februari 1828 överlät magistraten i Helsingfors till ”dem som härstädes bekänna sig till den kristna, lutherska tron” ett område som i dag utgör Sandudds gamla begravningsplats. Området ligger mellan Lappviken och den gamla ortodoxa begravningsplatsen som anlagts sedan 1815. Efter att Helsingfors år 1812 blivit huvudstad ökade inflytningen till staden markant, och snart var man i behov av en ny begravningsplats. I samband med detta togs de tidigare begravningsplatserna i stadens absoluta kärncentrum i annat bruk. Sandudds begravningsplats invigdes i oktober 1829.

Nya begravningsplatsen

Redan trettio år senare började det bli trångt på begravningsplatsen. Därför tillsatte man år 1856 en kommitté som fick till uppdrag att utreda möjligheterna att utvidga begravningsplatsen. Man enades om att utvidga begravningsplatsen mot sydväst, räknat från gamla begravningsplatsen på mark som hörde villorna i Sandudd och Sandnäs. Den så kallade nya begravningsplatsen invigdes i September 1864.

Området på Sandudd

Följande gång utvidgades begravningsplatsen på 1930-talet. Staden överlät tilläggsmark mellan den så kallade Nya begravningsplatsen och Edesviken. Området invigdes år 1931 och två år senare, 1933, kunde också det nya kapellet tas i bruk.

Hjältebegravningsplatsen som anlades under kriget är störst i sitt slag i landet. Här har 3 164 soldater från Helsingfors och 121 tyska soldater fått sin sista viloplats. På området finns ett stort antal minnesmärken, monument och gravvårdar med anknytning till våra krig.

Urnlunden

Den senaste utvidgningen gjordes år 1949 då urnlunden på norra sidan av Sanduddsgatan togs i bruk. Intill denna ligger krematoriestiftelsens kapell. Kapellet som ritats av Bertel Liljeqvist uppfördes år 1926.

Gardets begravningsplats

Intill Sandudd och väster om den ortodoxa begravningsplatsen ligger Finska Gardets begravningsplats. Begravningsplatsen anlades år 1833 och var ursprungligen avsedd för militärer som hörde till Gardets församling. Numera förvaltas denna historiska begravningsplats av Helsingfors kyrkliga samfällighet men den är fortsättningsvis reserverad för anhöriga till forna medlemmar av Finska Gardet och Vita gardet.