20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons
Johannes församling

Vigselmusiken i våra kyrkor – video med 25 populära bröllopsmarscher

01.06.2020, 14:59
Funderar ni på bröllop? Har ni svårt att bestämma er för ingångs- och utgångsmusik? Ingen fara, vi hjälper dig!
Johanneskyrkan inifrån med texten

En kyrkvigsel är en festlig och unik händelse, som samtidigt präglas av ett djupt allvar. Vi, Johannes församlings kyrkomusiker, vill vara med om att genom vårt musicerande ge en guldkant åt denna kyrkliga förrättning.

Vid en vigsel, eller välsignelse av äktenskap, spelas i allmänhet musik till ingång och utgång. Det finns ett stort antal bröllopsmarscher att välja mellan, men också annan musik kan förekomma. Orglarna i kyrkorna på Johannes församlings område är av ypperlig kvalitet och kantorn kan med hjälp av dessa instrument bidra till en högtidlig och vacker musikalisk inramning av vigselakten.

Det är bra att komma ihåg att vigseln är en gudstjänst, och därför är det vid valet av musik skäl att välja sådan musik, som passar till gudstjänsten och kyrkorummet. Vid en kyrklig vigsel sjunger vi också psalmer. Det finns fina vigselpsalmer och –sånger av både äldre och nyare datum. Man kan också tänka sig en för årstiden lämpad psalm, en lovpsalm eller en psalm som uttrycker tacksamhet.

Ta gärna i god tid kontakt med den kantor som medverkar vid högtiden. Alla kantorer har inte samma repertoar, varför en diskussion om musikvalet inför just er vigsel är nödvändig. Många vigselpar vill också ha något extra musikinslag utfört av andra musiker. Också då är det bra att diskutera med kantorn om hur ett sådant inslag kan inlemmas i vigselakten.

Några förslag på två (eller tre-)språkiga psalmer vid vigsel

• 235 Gud se i nåd till dessa två
    817 Luo näihin kahteen katseesi
  • 881 På bröllopsdagen ber vi (Den blomstertid-melodin)
    822 Se tuntee onnen syvän
  • 535 Den blomstertid nu kommer
    571 Jo joutui armas aika
  • 451 Ljud högt, du psalm att lova
    462 Soi kunniaksi Luojan
  • 153 Måne och sol
    135 Jumala loi
  • 740 Måtte han som ger allt gott
    818 Kaiken hyvän antaja
  • 921 Tänk att få vakna (Morning has broken)
    967 Nousta sain aamuun

Här kommer ett smakprov på 25 populära bröllopsmarscher! Inspelningen är gjord i Johanneskyrkan, Helsingfors, i april 2020. Vid orgel: Anne Hätönen, Sixten Enlund, Dag-Ulrik Almqvist, ljud: Johan Peitsalo, Anna Maria Böckerman, video: Louise Häggström och Markus Prittinen.

Nedan en lista på alla bröllopsmarscher som spelas i videon:

Charpentier, M.A.: Marche ur Te Deum
Kuula, Toivo: Bröllopsmarsch
Korb, Michael (arr.): Highland Cathedral
Mendelssohn, Felix: Bröllopsmarsch
Talasranta, Ilkka: Häämarssi
Bach, J.S, Bach: Preludium Ess-dur
Clarke, Jeremiah: Trumpet voluntary
Elgar, Edward: Pomp and Circumstance nr. 1 (hymnen)
Hellman; Ivar: Bröllopsmarsch
Händel, G.F.: Alla Hornpipe ur Water music