03.07. Grattis: Egil, Ejvind, Öjvind | Respons
Johannes församling

Kyrkan i Helsingfors deltar även i år i Pride: Att stöda regnbågsmänniskor innebär konkreta handlingar

Församlingar

18.06.2024, 09:49 /  uppdaterad 26.06.2024, 11:31
Helsingfors och Esbo evangelisk-lutherska församlingar samt Vandaforsens och Vanda svenska församling deltar tillsammans i Helsinki Pride.
nuoria aikuisia

Utöver Prideparaden och parkfesten, som hålls på lördagen den 29 juni, arrangerar församlingarna under Prideveckan regnbågsevenemang runt om i huvudstadsregionen.

Du hittar programmet för Prideveckan i Helsingfors församlingar HÄR

I år har Helsinki Pride valt fred och hopp som sina teman.

I Helsingfors församlingar vill man på alla sätt jobba för att varenda människa ska kunna känna sig välkommen och delaktig i församlingarnas verksamhet, oavsett sexuell läggning eller könsidentitet.

– I Bibeln finns två regler om jämlikhet: Kärleksbudet och den gyllene regeln. Jesus sa: Älska Gud över allt annat och din nästa som dig själv. Varje människa är jämlik, älskad, viktig och vacker i Guds ögon. Det finns inga villkor. Varje människa är värdefull som hon är och sådan hon känner sig själv, säger kyrkoherde Mari Mattsson i Haga finska församling.

Antti Kotinurmi, ungdomsledare i Vandaforsens församling, anser att det är viktigt att kyrkan är synlig på Pride och möter människor där.

– På så sätt visar vi att det också i kyrkan finns människor som bryr sig om allas mänskliga rättigheter och människovärde. Varje människa är värdefull som Guds skapelse, älskad.

I panelen "Jesus loves queers" talar man om kärlek

Under Prideveckan kan du delta till exempel i en Prideandakt i Helsingfors domkyrka och i en regnbågsmässa som firar 25 år av regnbågsarbete i Berghälls kyrka. Tomasmässa hålls som avslutning på veckan i Mikael Agricola kyrka. Samtliga tillställningar med finska som huvudspråk.

Den 27 juni kl. 18 diskuteras regnbågsliv i kyrkan i panelen "Jesus loves queers" i Tempelplatsens kyrka. En av deltagarna är diakonen Ani Iivanainen från Esbo svenska församling.

– Det är viktigt att prata om att Jesus och Gud älskar oss sexuella och könsminoriteter sådana som vi är. Enligt kärleksbudet och Jesu exempel har vi lika rätt till tro, teologi och församlingsliv som alla andra. Samtidigt är det viktigt att lyfta fram att jämlikhet och likabehandling ännu inte uppnås överallt inom kyrkan, och att aktivt arbete för jämlikhet och likabehandling behövs. Om vi utesluts, utesluts en del av Guds skapade välsignade mångfald. Gud gläder sig över oss och Jesus går med oss även på Pride-evenemang, säger Ani Iivanainen.

Mot jämlikhet

Helsingfors församlingar har gemensamma principer för jämlikhet och tryggare platser och mål för att stärka och främja regnbågsmänniskors jämlikhet i all verksamhet. Genom nätverket för regnbågskontakter stödjer man regnbågsmänniskor i olika frågor och frågor som rör kyrkans verksamhet och tjänster, samt ingriper aktivt mot trakasserier och diskriminering.

– Vi har inte bara viljan utan också verktygen för att ingripa mot diskriminerande beteende. Det är viktigt att vi inte är tysta. Ord skapar verklighet, säger ungdomsledare och psykoterapeut Henna-Mari Kettusaari.

Här hittar du kontaktuppgifter till församlingarnas regnbågskontakter