03.07. Grattis: Egil, Ejvind, Öjvind | Respons
Johannes församling

Midsommar 2024: Program och gudstjänster under helgen

21.06.2022, 12:23 /  uppdaterad 17.06.2024, 12:54
På midsommar tystnar staden vanligtvis en aning, kom ihåg att församlingarnas evenemang är öppna för alla ifall du söker sällskap under helgen!
Pehmeän kesäisessä valaistuksessa näkyvä Mustasaaren päärakennus omenankukkien keskellä.

Midsommarfester på självaste midsommarafton den 21 juni firas i år bl.a. i Åggelby, Sockenbacka och Viks kyrkor, tillsammans med de finska församlingarna i området.

Midsommarbastun är varm på torget i Ladugården samt på Svartholmen. På Svartholmen kan man också fira hela midsommarafton med andakt, sång och god mat från köket.

Lekholmen är stängd under midsommarhelgen.

På midsommardagen välkomnar Helsingfors kyrkor till gudstjänster.

Se alla evenemang här

Trevlig midsommar!

juhannusruusuja.

Plock ur midsommarveckans program

19.6 Onsdag:

Andakt och sommarcafé på Drumsö

Inled midsommarfirandet på sommarcafé, kl. 14 med Johannes församling. Kvarnbergsbrinken 1.

21.6 Midsommarafton

Midsommaröppet på Svartholmen

Församlingarnas sommarö Svartholmen ligger strax intill Fölisön, båtresan över tar ca 15 minuter. Holmen är öppen på midsommararfton och det bjuds på både bastu och allsång under dagen:

• Arrangör: Svartholmens verksamhetscentrum. Kontakt: 09 2340 2590 / mustasaari@evl.fi

22.6 Midsommardagen

Högmässa kl. 12 i Johanneskyrkan med Johannes och Matteus församling. Högbergsgatan 12.

Högmässa kl. 13 i Munksnäs kyrka med Petrus församling. Pia Kummel-Myrskog och Mathias Sandell medverkar. Tegelstigen 6.

23.6 söndag

Högmässa kl. 10 i Åggelby gamla kyrka med Petrus församling. Pia Kummel-Myrskog och Mathias Sandell medverkar. Brofogdevägen 12

Högmässa kl. 12 i Johanneskyrkan med Johannes församling. Högbergsgatan 12.

Kvällsmässa i Taizéstil kl. 18 i Matteuskyrkan tillsammans med Matteus församling samt det ryska och engelskspråkiga församlingsarbetet i Helsingfors. Åbohusvägen 3.

Taizé rist

Behöver du prata?

Kyrkans samtalstjänst håller telefonjouren öppen hela sommaren. I jouren svarar utbildade frivilliga. Telefonlinjen är öppen varje dag klockan 20–23 på numret 0400 22 11 90.

Chatten är öppen måndag till torsdag klockan 19–21 i juni och augusti. Via nätjouren får du svar inom några dygn. Läs mera: https://evl.fi/kyrkanssamtalstjanst