27.04. Grattis: Engelbert, Engelbrekt | Respons
Johannes församling

"Låt barnen komma till mig" – en gudstjänst på de minstas villkor

02.04.2019, 13:28 /  päivitetty 02.04.2019, 15:33
nallegudstjänst i johanneskyrkan

I gången står flera barnvagnar parkerade. Klockan är 10.03 och de sista föräldrarna och barnen letar sig fram till främre delen av kyrkan där stolar, mattor och kuddar finns utplacerade i en ring på golvet. Det har blivit dags för Nallegudstjänst.

Nathanael, som är 1 år och 10 månader, gillar att springa av sig i gången – speciellt när någon jagar honom. Hans mamma Myrna berättar att de försöker delta varje gång det ordnas Nallegudstjänst.

– Sedan hösten 2017 tror jag vi har missat högst en gång.

Det Myrna uppskattar med Nallegudstjänsten är att den finns till för barnen, helt och hållet på deras villkor.

– Jag tycker det är härligt när bebisarna och knattarna får vistas i kyrkorummet, utforska och upptäcka i sällskap av jämnåriga.

Gudstjänsten börjar med att kaplan Monica välkomnar alla och berättar om gosedjuret hon har i famnen. Det är en nalle som heter Johanna och är likadant klädd som Monica – för Johanna är nämligen en prästnalle.

Sedan är det dags för sång. ”Tänk att du är du, tänk att jag är jag. Tillsammans har vi det bra”, så sjunger barnen, föräldrarna och ledarna så det ekar i kyrkan.

Efter sången pratar Monica om att göra fel och att säga förlåt. Alla barnen får känna på en sträv träbit.

– Så här skrovligt kan livet kännas ibland, säger Monica.

Sedan tar hon fram sandpapper och slipar träbiten slät.

– När man ber om förlåtelse blir livet slätt igen. Gud vill krama oss alla riktigt, riktigt hårt.

Därpå sjunger alla tillsammans tack-sången och orden ”tack ska du ha” rungar genom kyrkan.

Under gudstjänstens gång får barnen vara fria. En del sitter tysta i sin förälders famn och lyssnar på det som sägs, medan andra gärna springer i gången eller busar med en kompis.

Det är också det som gör Nallegudstjänsten speciell: att barnen får komma precis som de är. På samma sätt som Jesus sa till lärjungarna när de inte ville att barnen skulle störa honom: ”Låt barnen komma till mig och hindra dem inte, för Guds rike tillhör sådana som de”.

Efter gudstjänsten går omkring 15 föräldrar och minst lika många barn ner till kyrkans krypta. Där står bordet serverat med vindruvor, kex, mjölk och kaffe.

– Det är trevligt att samvaron fortsätter med fika i kryptan där barnen kan leka och de vuxna prata med varandra, säger Myrna.

Nallegudstjänster ordnas två gånger per termin i Johanneskyrkan. Nästa gång är 24.5 och dit är du och ditt/dina barn varmt välkomna!