05.05. Grattis: Melissa, Miranda, Melinda, Melina | Respons
Johannes församling

Valinfo: Material och kontaktuppgifter för dig som funderar på kandidatur

19.08.2022, 10:47 /  päivitetty 26.08.2022, 11:55
Sofia Palmén håller två valklistermärken delvis framför ansiktet

Infokvällen om församlingsvalet 17.8.2022 behandlade påverkan och kandidatur ur olika synvinklar. Här hittar du materialet från infokvällen. Under kvällen grundades också de första valmansföreningarna i församlingen.

Kyrkan i Helsingfors och Johannes församling, så funkar beslutsfattandet

Här hittar du Lotta Keskinens presentation från infokvällen

Presentation av Kom alla-rörelsen

Här hittar du information om Kom alla

Församlingsvalet 2022

Varför är det här viktigt?

Under infokvällen fick deltagarna också höra tre röster ur det sittande församlingsrådet i Johannes församling:

– Kyrkan är en samhällsbärande institution med stora resurser. Johannes församling har 11 000 medlemmar och vi behöver göra allt för att nå dem med kyrkans budskap, sa Maria Björnberg.

Sofia Palmén är den yngsta medlemmen i rådet.

– Jag var nyfiken på att få veta mer om hur allt fungerar i kyrkan och se vad jag kan göra. På vägen har jag också lyckats nappa med mig lite mötesteknik, erfarenhet, något att ha på CV:n.

Kalle Sällström representerar Johannes församling i gemensamma kyrkofullmäktige i Helsingfors. Han sitter också i församlingsrådet.

– För mig folkkyrkan viktig, det är inte kyrkroherden eller de anställda som bestämmer hur det ska vara i församlingen utan medlemmarna.

Den viktigast utmaningen för Johannes församling just nu är enligt Sällström relevans.

– Hur kan föramlingen vara relevant i vår tid? Det finns mycket ensamhet, sorg, man kämpar med olika utmaningar i livet. Hur kan vi nå dem som kämpar? Det kristna budskapet kommer med hopp och tröst – hur kan vi nå våra 11 000 medlemmar med det?

Första valmansföreningarna grundade

I samband med infokvällen den 17.8 grundades också de första valmansföreningarna, bägge under namnet Tillsammans i Johannes.

Valmansföreningen beskrivning: För en jämlik, öppen, inkluderande och relevant församling. Läs mera

Valmansföreningens ombud: Lotta Keskinen, tfn 041 5055 755

Så här ställer du upp i församlingsvalet

Kandidatnomineringen avslutas den 15.9.2022. Innan dess behöver du ta kontakt antingen med valombud Lotta Keskinen eller med vårt kansli, så hjälper vi dig vidare.

Mera info om kandidatur