13.05. Grattis: Flora | Respons
Kampens kapell

Tillbyggnad planeras för Kampens kapell

04.03.2020, 10:31 /  päivitetty 04.03.2020, 15:03
Kampens kapell i centrum av Helsingfors har erbjudit en plats för stillhet samt samtalsstöd för helsingforsarna sedan juni 2012. Besökarantalet har vuxit år för år liksom antalet personer som söker samtalsstöd. Cirka 350 000 personer besöker kapellet årligen.
Kuvassa Kampin kappeli Narinkkatorilla

Bland annat på grund av det stigande besökarantalet har en utvidgning av kapellbyggnaden nu blivit aktuell. En tillbyggnad på 70 kvadratmeter är inplanerad redan i år. Avsikten är att erbjuda mera utrymme för samtalstjänsterna och bättre sociala utrymmen. I samband med tillbyggnadsarbetena ytbehandlas också själva kapellbyggnaden.

Stadsfullmäktige fattar beslut gällande detaljplanen den 25.3. Gemensamma kyrkofullmäktige behandlar frågan gällande val av entreprenör den 11.6.

Kapellet är ur bruk så länge byggnadsarbetena pågår, sannolikt från och med den 1.9.2020. Verksamheten flyttas till tillfälliga utrymmen. Bygget beräknas ta cirka ett halvt år.

Kapellet är i dag 300 kvadratmeter stort vilket innebär att en utvidgning på 70 kvadratmeter ger en betydande förstoring och nya möjligheter för de tjänster som kapellet erbjuder stadsborna. Helsingfors kyrkliga samfällighet står för projektets kostnader.

BILD: På bilden syns den planerade tilläggsbyggnaden på höger sida om själva kapellet intill Narinken.

----------------

‍Verksamheten i kapellet ordnas som ett samarbete mellan Kyrkan i Helsingfors och Helsingfors stads socialverk. Esbo och Vanda kyrkliga samfälligheter har varit med om att planera verksamheten. Under kapellets öppettid finns det alltid personal från staden och församlingarna på plats och med dem kan du diskutera frågor som är viktiga för just dig. I kapellet får du också information om församlingarnas och socialverkets tjänster. Kapellet mitt i mänskovimlet på Narinken ger besökarna möjlighet till samvaro och att mötas men är samtidigt också en plats som erbjuder besökaren en stund av lugn och ro.