06.05. Grattis: Freja, Frej, Frejvid | Respons
Brändö begravningsplats

Brändö begravningsplats, historia

30.07.2021, 10:58
Brändö begravningsplats anlades ursprungligen för det självständiga samhället Brändö villastad.

Aktiebolaget Brändö Villastad som var den drivande kraften bakom det lilla samhället sålde år 1922 holmen Stora Bässen till den lokala församlingen. År 1969 ändrades holmens namn officiellt till Vilan. Arkitekt Armas Lindgren gjorde upp en plan för området och denna har i huvudsak förverkligats. Begravningsplatsen invigdes år 1925.
Brändö begravningsplats har av hävd varit reserverad endast för brändöborna. Brändö som tidigare varit en självständig kommun fusionerades år 1946 med Helsingfors stad och tio år senare blev Brändö församling en del av Helsingfors kyrkliga samfällighet. År 2011 fusionerades den finska församlingen med Herttoniemen seurakunta.
År 1984 och 2007 togs nya gravkvarter i bruk. Dessa kvarter är avsedda för urnbegravning och det finns också områden där askan kan begravas.