02.05. Grattis: Vivan, Vivi, Vivian | Respons

Föda utan rädsla-kurs i Matteuskyrkan

Matteus församling

10.10.2023, 11:48 /  uppdaterad 31.01.2024, 13:29
Föda utan rädsla-profylaxkursen ger förståelse för hur kroppen och känslorna samverkar under födandet samt praktiska verktyg att använda när det känns tufft.
Gravid person på ett sädesfält

Födandet är en naturlig och kraftfull process som väcker starka känslor. Föda utan rädsla-metoden gör det enklare att hantera negativa känslor och kroppsliga stressreaktioner, som kan bromsa den inneboende förmågan att föda. Partnern eller stödpersonen är en stor trygghetskälla för den födande, därför riktar sig kursen till både den födande och stödpersonen. Under kursen får ni värdefull övning i hur man ger stöd på bästa sätt. När ni förbereder er tillsammans kan ni hitta er personliga coping-strategi som leder till en trygg, kärleksfull och positiv förlossningsupplevelse.

Kursen är en diskriminationsfri zon, och vi använder inkluderande språk.

Kursen går ca tre gånger om året, ofta två gånger på våren och en gång på hösten i Matteuskyrkan, Åbohusvägen 3. Man behöver bara gå på ett tillfälle, som är ca 4h långt (med paus). Daniela Strömsholm, som är musikledare i Matteus församling, drar kursen. Hon är också Föda utan rädsla-instruktör och doula inom Folkhälsans doulaverksamhet.

Deltagare om kursen:

“Kursen gav självförtroende”

“Säker instruktör med varm och öppen attityd.”

“Trevlig och informativ, ökade min trygghet. Övningarna var viktiga”

För mer information, kontakta Daniela Strömsholm 09 2340 7324 eller daniela.stromsholm@evl.fi.

Följande kurs är söndag 11.2.2024!

Artikel om kursen i Kyrkpressen.