28.04. Grattis: Ture | Respons
Matteus församling

Församlingarnas älskade julkalender är tillbaka: “Den sortens optimism som kalendern sprider behövs i den här tiden”

20.11.2023, 08:00 /  uppdaterad 20.11.2023, 10:19
Församlingarnas julkalender följer som instick i Kyrkpressen som utkommer vecka 47 inför första advent. Kalendern publiceras nu för åttonde gången och utöver pappersversionen kan du också följa den på församlingarnas konton i sociala medier.
vaalean sininen tausta jonka päällä jouluun liittyviä kuvia

Den finskspråkiga kalendern delas ut till hemmen i Helsingfors, Vanda, Esbo och Grankulla. Utöver i huvudstadsregionen kommer kalendern i år också att delas ut i bl.a. Kervo, Seinäjoki, och Borgå.

Respons från tidigare år visar att församlingarnas julkalender har blivit en höjdpunkt i många hem i advent.

"Den sortens optimism som kalendern sprider omkring sig behövs i den här tiden. Att öppna luckan som varje dag innehåller något viktigt, något att vårda i tankarna och minnas, är bästa sortens själavård”, konstateras i responsen från förra årets kalender. En annan responsskribent säger att “kalendern skänker tankar om glädje, hopp och nåd i ens eget liv”.

Text som öppnar möjligheter till glädje

Varje lucka i församlingarnas adventskalender innehåller en bild och en kort text som detta år är skriven av prästen, terapeuten och frilansjournalisten Maria Sundblom Lindberg. Hon gillar tanken om att adventskalendern kan öppna en lucka till något som känns bra varje dag.

– Jag är allergisk mot julens hurtighet men jag älskar möjligheten till glädje.

För Sundblom Lindberg är julen inte bara samhörighet och helighet utan även många tillkortakommanden och sorg.

– Jag tror inte att jag är ensam om den upplevelsen. Samtidigt ger julen också många tillfällen till glädje, och dem håller jag i så knogarna vitnar.

Illustrationer i lekfullt traditionell stil

Årets julkalender pryds av en kollageartad illustration. Illustratören Sari Pelho beskriver stilen som lekfullt traditionell.

– Lugnet och de små glädjeämnena framhävs både i väntan på julen och under själva julhelgen, det har jag velat gestalta i bilderna – utan att för den skull glömma bort humorn, säger Pelho.

Illustratören hoppas att bilderna i julkalendern väcker leenden och glädje hos mottagarna.

– Och en insikt om att glädje finns i små och ibland överraskande saker.

Julkalendern är en gåva

Församlingarnas julkalender är en gåva från Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla församlingar till sina medlemmar. Den är riktad främst till vuxna, men passar för hela familjen.

Med anledning av Helsingforsregionens julkalender har det årligen kommit in hundratals läsarkommentarer. Kalendern har uppskattats för att den väcker tankar och har fått beröm för oväntade inslag, nåd, optimism, mänskligt språk, glädje och humor. Speciellt människor vars förhållande till kyrkan är avlägset har upplevt kalendern som gripande. Kalendern skapar också gemenskap. Luckorna öppnas tillsammans i familjen, via videolänkar, på daghem, i servicehem och på sociala medier.

Julkalendrar skickas ut i cirka 370 000 exemplar före advent till medlemmarnas hem i Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla. De svenskspråkiga kalendrarna delas ut mellan sidorna i Kyrkpressen som utkommer den 21 november. Texterna till den finskspråkiga kalendern har skrivits av Hanna Kivisalo. Det finns också en engelskspråkig version av kalendern.