04.05. Grattis: Rosita, Rosa | Respons
Matteus församling

Kasta oss i plurret för Östersjön!

09.03.2021, 16:54
Får vi ihop 1000 euro för Östersjön så lovar vi vinterbada på påsken! Det här är vårt sätt att delta i kampanjen Ekofasta som i år fokuserar på Östersjön. Tolv av våra anställda/frivilliga från 3 församlingar deltar i utmaningen. Kampanjen pågår under kyrkans fastetid och avslutas till påsk.
Ett gäng anställda från Matteus församling, klädda i badrockar, utanför kyrkan i vinterväder.

Ekofasta är Evangelisk-lutherska kyrkans fastekampanj som lyfter fram omsorg om miljön. År 2021 arrangeras Ekofastan för nionde gången och genomförs som ett samarbete mellan Kyrkostyrelsen, Finlands svenska Marthaförbund, Finska missionssällskapet och Domkapitlet i Borgå stift. Temat är Vårda vattnet!‍

Ekofastan 2021 infaller 17.2–3.4. Syftet med kampanjen är att uppmärksamma hur vi som enskilda människor kan vårda de vattendrag som finns runt omkring oss.

De svenska församlingarna i Helsingfors har lovat vinterbada om vi får ihop 1000 euro för Östersjön.

Ett porträtt av Helene Liljeström utomhus i pälsmössa.

Helene Liljeström, tf kyrkoherde, är en av deltagarna i Ekofastans utmaning för Matteus församlings del.

Fastar du i år? I någon form, jo. Undviker socker och äter gärna vegetariskt och fisk. Men söndagarna bryter fastan.

Vad tänker du om årets ekofastetema? Ekofastans tema i år är ju Vårda vattnet och jag tycker det är ett jätteviktigt tema. I år har jag tänkt särskilt mycket på att det är hemskt att så mycket smuts och skräp och plast slängs i vattnet på grund av att snön dumpas i havet! Varje gång jag ser en lastbil fullastad med snö från gatorna känns det riktigt jobbigt. Vi kan inte fortsätta att förstöra våra vatten genom att smutsa ner. Plastpartiklarna och allt annat som vattnet och naturen förstörs av måste vi ta hand om på ett mera ansvarsfullt sätt.

Har du vinterbadat förr? Hur känns det att kanske få göra det nu?För många år sedan vinterbadade jag några gånger lockad av en god vän. Efter att jag senare blev väldigt sjuk i lunginflammation, blev det sen inte av att fortsätta. Nu känns det nog spännande och jag räknar med att det kommer att bli av nån gång till påsk! Och jag gör det gärna för det goda ändamålet men det kommer nog att kännas ruskigt kallt!

Så här kan du delta i kampanjen

Församlingarna har en gemensam insamling på Facebook för John Nurminens fond som arbetar för Östersjöns välmående. Här kan du delta i insamlingen:

Ifall du inte vill donera genom Facebook kan du också skänka en slant direkt via John Nurminens fond här . Meddela då gärna någon av våra simmare om saken, så vi har koll på hur nära vinterbadet vi är!

Vill du understöda genom en egen girering via banken så hittar du uppgifterna här. Meddela då gärna någon av våra simmare om saken, så vi har koll på hur nära vinterbadet vi är!

‍Kasta oss i plurret för Östersjön!
Porträtt av Juho Kankare utomhus i vinterhuva.
"Jepp, jag har vinterbadat förut – i Drakan, till och med två gånger. Det hette vakutbildning, och i det ingick att med utrustningen på dyka under en stock som hade ställts över vaken. Alla svor som borstbindare när de kom upp ur vaken."

Juho Kankare är präst i Matteus församling och deltar i Ekofasta-utmaningen.

Hur känns det att kanske få vinterbada igen? Jag måste komma ihåg att inte svära när jag kommer upp ur vaken, haha! Jag ser det här som en kul grej som vi gör tillsammans med medarbetarna. Alla som har stuga eller båt eller som är på något sätt i kontakt med skärgården, vet hur dramatiskt havsmiljön har förändrats till det sämre under en ganska kort tid. Jag tänker på t.ex blågröna alger, nedskräpning, mikroplaster etc. Ekofasta med Östersjötema är en hälsosam påminnelse för oss hur illa vi tar hand om vår egen värld, vår omgivning, skapelsen.