06.10. Grattis: Bruno | Respons

Matteus skriba 2025 - Anmäl dig här! 1-31.10.2024

Matteus församling

27.09.2024, 11:13 /  uppdaterad 01.10.2024, 09:40
Välkommen till skriban! Anmälan är öppen 1-31.10. Länken till anmälan hittar du längst ner efter infot.
Ett gäng ungdomar har vattenkrig en sommardag vid havet.

Under det år då du fyller 15 år (eller senare) har du möjlighet att få konfirmandundervisning och bli konfirmerad. Konfirmandtiden, eller skriban, finns till för att du ska lära känna den kristna tron. Du är välkommen oberoende av om du är döpt eller inte, om du hör till kyrkan eller inte. Vi diskuterar livets stora frågor och lär oss mer om vad kyrkans tro och lära innebär. När du har tagit del av undervisningen kan du bli konfirmerad och därmed vuxen medlem i församlingen.För att kunna bli fadder behöver du vara konfirmerad. För att kunna gifta dig i kyrkan behöver du ha genomgått skriban.

SKRIBAALTERNATIVEN

Matteus Lekis 1, läger på Lekholmen

Läger: 10-18.7.2025

Matteus Lekis 2, läger på Lekholmen

Läger: 13-21.7.2025

Matteus Lekis 3, läger på Lekholmen

Läger: 19-27.7.2025

Matteus Lekis 4, läger på Lekholmen

Läger: 25.7-2.8.2025

Matteus Lekis 5, läger på Lekholmen

Läger: 28.7-5.8.2025

Matteus Sportlovsläger i Åre, Sverige

Läger: 15-22.2.2025

Stadsskriba

Arrangeras i samarbete med de övriga svenskspråkiga församlingarna. Mer info lägre ner på sidan.

Internationell skriba på engelska med St Matthew’s international church och Olarin seurakunta på Hvittorp, Kyrkslätt

Läger: 28.7-4.8.2025

Åreskriban börjar med en startdag i januari. Konfirmationen hålls i maj.

Lekislägren börjar med en startdag i mars. Konfirmationerna hålls 6.9 eller 13.9.

Du går i skriban endast en gång - vi hoppas därför att du väljer att prioritera skriban och kommer på de samlingar vi har. Vi önskar att du redan nu planerar ditt program så att du inte har några turneringar, tävlingar, konsertbesök, fester och liknande när du är på läger.

SOMMARLÄGER PÅ LEKHOLMEN

• är en lägermänniska
  • vill vistas en dryg vecka på en fin skärgårdsholme
  • vill gå din skriba på sommaren.

Sommarens skribaläger hålls på Lekholmen, som ligger 2 sjömil utanför Nordsjö. Lekholmen är de svenska församlingarnas egen sommarö. Lekholmen är inte en traditionell lägergård utan en öppen holme, vilket innebär att konfirmerade ungdomar kan komma till holmen som dagsgäster eller som holmbor. Omgivningen är fantastisk, stämningen trevlig och logementen en aning primitiva. Vi har olika slags arbetspass i små och stora grupper. Vi ordnar också en besöksdag, då släkt och vänner har möjlighet att komma och hälsa på. Vi bor i stugor med 2-6 pers/rum. Avgiften för lägren på Lekis är 350 €. I priset ingår mat & fika under skribaträffarna, kost och logi för lägerveckan, transporterna till och från Lekis. Även skribaweekenden med transporter, kost och logi ingår i priset.

En flicka i skidbacken, mycket och snö och en skidlift i bakgrunden.

SPORTLOVSLÄGER I ÅRE, SVERIGE

För dej som

• vill kombinera slalom/snowboard och skriba
  • redan nu vet att din sommar är fullbokad

Vi åker iväg med hyrd buss lördagseftermiddagen den 15.2, tar nattbåten över från Åbo till Stockholm och kommer till Åre på söndagkväll. Vi är i backarna mån-fre och varvar skidåkning med undervisning. Hemåt startar vi på fredagskväll, kör hela natten ner till Stockholm och tar dagsfärjan över till Åbo. Hemma i Helsingfors är vi på lördagskväll 22.2 ca kl. 23. Vi har hytter på färjan under båda resorna.

Samtidigt med detta skribaläger ordnar vi också ett ungdomsläger. Vi åker alla med samma buss och bor på samma lägergård. En del av programmet är gemensamt och en del skilt. Sportlovskriban kostar 680 €. I priset ingår resan, logi och maten i Åre, lunch på resan upp till Åre, middag på hemvägen på båten samt skribaweekenden. Var och en betalar själv sitt sportande, liftkort (vi får ca 25% rabatt) samt möjlig skiduthyrning.

STADSSKRIBA

För dej som

• gärna går skriban i en mindre grupp
  • har sommaren fullbokad
  • behöver mer egen tid, inte orkar vara social 24/7

Stadsskriban träffas regelbundet under våren och början av hösten samt gör en utflykt till Lekholmen under sommaren. Träffarna ordnas i Johannes församlings utrymmen i centrum. Du får också några uppgifter att göra på egen hand mellan träffarna. Inga övernattningar ingår.

Stadsskriban är gemensam för Johannes, Matteus och Petrus församlingar.

Konfirmation: 25.10.2025 kl. 12 i Johanneskyrkan.

Pris: 30 €. Tillräckligt många deltagare behövs för att skriban ska bli av.

Ungdomar i Matteuskyrkan sjunger

INTERNATIONELL SKRIBA

För dej som talar engelska eller annars bara vill gå skriban på engelska. Avgiften för den internationella skriban är 180€. Deltagaren bör själv arrangera transporten till och från Hvittorp, Kyrkslätt. Konfirmationen sker 9.8.2025 kl.14 i Olars kyrka. Mera info om skriban och länken till anmälan fås av vår engelskspråkiga präst Anna Poutiainen, anna.poutiainen@evl.fi, 0503080803.

ÖVRIGA ALTERNATIV

För dej som behöver extra stöd i din vardag eller helst vill gå skriban på egen hand finns t.ex privatskriba eller omsorgsskriba. Kontakta Tonja Weckström för att hitta det bästa alternativet för dej.

‍ALLMÄNT OM KOSTNADER

Avgiften för skriban får inte bli ett hinder för någon att delta. Församlingen kan efter anhållan bevilja nedsatt avgift eller friplats. Kontakta Tonja Weckström i god tid för en blankett för anhållan.

ANMÄLAN

Anmälningen görs på nätet. LÄNK TILL ANMÄLAN!

Anmälningslänken öppnas 1 oktober kl. 9. Fyll i anmälningsformuläret med omsorg senast den 31 oktober 2024. De anmälningar som kommit in efter sista anmälningsdag beaktas i andra hand. I slutet av november får du veta vilket skribaalternativ du blivit antagen till. Vid frågor kontaktar du någon i ungdomsteamet.

OBS Anmälan till Internationella skriban görs via en skild länk som fås av anna.poutiainen@evl.fi