16.04. Grattis: Patrik, Patricia | Respons
Matteus församling

På söndag klingar Hosianna i våra kyrkor

26.11.2018, 10:24 /  päivitetty 28.03.2019, 13:38
Frågar man någon varför hon besöker kyrkan under advent är svaret antagligen: för att sjunga Hosianna. Mässorna den första advent är år ut och år in mycket välbesökta. Hosianna Davids son, ljuder högt i våra kyrkor söndagen den 2 december. Den första advent inleder kyrkoåret och väntan på julen
Adventtikynttelikkö ja lyijyjalkanuket Jeesus ratsastaa aasilla

Första söndagen i advent handlar om hur Jesus rider in i Jerusalem. Jesus kom inte till Jerusalem som en jordisk härskare, utan han kom ödmjuk, ridande på en åsna.

I år sänds också den svenska tv-gudstjänsten på första advent från Helsingfors. Du kan delta i inspelningen kl.12 på söndag 2.12 i Matteuskyrkan, Åbohusvägen 3, eller se gudstjänsten på YLe Fem samma tid.

Här får du sjunga Hosianna på svenska:

Johanneskyrkan kl. 12: Högmässa. Alla församlingens körer deltar. Högbergsgatan 12.

Matteuskyrkan kl. 12: Tv-Gudstjänst, pred. Stefan Forsén, lit. Juho Kankare, kantor Niels Burgmann, Matteus kyrkokör, Popkören och Matteus barnkör, Daniel Jakobsson, Ville Valtanen. Direktsändning Åbohusvägen 3.

TV-gudstjänst kl 12 Yle Fem (och radio Yle Vega kl. 13:03).

Södra Haga kyrka kl. 16 Petrusmässa och hela församlingens julfest: Gemensam gudstjänst för alla åldrar i Södra Haga kyrka. Eget program för barn och julgröt efteråt för alla! Vesperv. 12.

Finskspråkiga adventsgudstjänster