28.04. Grattis: Ture | Respons
Matteus församling

Svante Lundgren föreläser i Helsingfors i september 2023

18.08.2023, 10:08 /  päivitetty 28.08.2023, 09:23
Svante Lundgren är docent i judaistik vid Åbo Akademi; han arbetar nu som forskar vid Centrum för Teologi och Religionsvetenskap samt Centrum för Mellanösternstudier vid Lunds universitet. I september 2023 besöker han Helsingfors med tre föreläsningar.

Rubriken på de tre föreläsningarna i Helsingfors varierar sinsemellan:

Café Skillnaden: Antisemitismens många ansikten

Judehatet har inte försvunnit eller ens avtagit. Idag kommer den inte bara från nynazister och högerextremister utan också från vänster och från muslimska miljöer. Och då konspirationsteorier sprids är de, som alltid, riktade mot dem som alltid beskyllts för att konspirera, judarna.

6.9 kl. 19 Café Skillnaden i Helsingfors Baptistförsamling, Betelkyrkan, Skillnadsgatan 1, 2. vån. Kontakt: janiedstrom@gmail.com

Samling för män: Bland judar och kristna i Jerusalem

Jerusalem är den mytomspunna staden fylld av heliga platser och av pilgrimer. I detta föredrag får vi höra om bönderna från Dalarna som lämnade allt för att bosätta sig i Jerusalem, om stadens ultra-ortodoxa judar som totalt dominerar stora områden, om Gamla stans minst kända del, det armeniska kvarteret, om det så kallade Jerusalemsyndromet och om den finländska närvaron i staden.

8.9: Samling för män i Matteuskyrkan, Åbohusvägen 3. kl. 18. Samling för män: En fredag i månaden kl. 18–20 i Matteussalen. Kontakt: Matteus församlings kansli:(09) 2340 7300 /matteus.fors@evl.fi

S:t Jacobs kyrka på Drumsö: Världens första kristna land – skönhetens och lidandets Armenien

Armenierna är folket med en mångtusenårig historia och världens första kristna nation. Än idag är det ett land präglat av skönhet och lidande. Som den finländske Armenienkännaren Serafim Seppälä uttryckt det: "Det armeniska bergsfolkets själ har förädlats av historien, förskönats av kristendomen och härdats av lidandet."

10.9: Kvarnbergsbrinken 1, föreläsningen börjar efter högmässan kl. 10 med Johannes församling.