06.05. Grattis: Freja, Frej, Frejvid | Respons
Matteus församling

Wiking Vuori ordförande för gemensamma kyrkofullmäktige i Helsingfors

26.01.2023, 20:43 /  päivitetty 26.01.2023, 22:55
Till vice ordförande valdes Christoffer Perret. Också sammansättningen i gemensamma kyrkorådet färdig.
Wiking Laine on kirkkoneuvoston uusi puheenjohtaja.

Det nya gemensamma kyrkofullmäktige i Helsingfors, som valdes genom höstens församlingsval, samlades torsdagen den 26.1.2023 till valperiodens första möte. På agendan fanns flera personval, bl.a. val av ordförande och medlemmar i gemensamma kyrkorådet.

Till ordförande för gemensamma kyrkofullmäktige i Helsingfors valdes Wiking Vuori.

Valet avgjordes genom omröstning. Vuori vann framom Christoffer Perret med rösterna 61-26 (1 blank). Till vice ordförande valdes Christoffer Perret.

– Jag vill tacka för förtroendet och ska försöka bära det” säger den färska ordförande Vuori.

– Fullmäktige har många betydelsefulla ärenden på bordet under den kommande perioden, så som minskning av fastighetsmassan, grunderna bakom församlingarnas finansiering samt uppgiftsbeskrivningen för den framtida samfälligheten. Jag vill jobba för att fullmäktige ska kunna föra goda diskussioner i dessa frågor och dra upp riktlinjer för samfälligheten inför kommande årtionden.

Gemensamma kyrkofullmäktige är med sina 91 medlemmar den kyrkliga samfällighetens högsta beslutande organ. Fullmäktige bestämmer bland annat hur hög kyrkoskatten i Helsingfors ska vara, godkänner verksamhetsplaner och budget samt ifall kyrkor ska byggas eller renoveras. Platserna i fullmäktige fördelas enligt församlingarnas medlemsstorlek, delegaterna valdes genom höstens församlingsval. Delegaterna sitter fyra år.

Också sammansättningen i gemensamma kyrkorådet färdig

Fullmäktige valde även enhälligt det tretton medlemmar starka gemensamma kyrkorådet inom sig. De valda sitter en första period på två år. I rådet sitter (personlig suppleant inom parentes):

• Esa Ahonen (Tuulikki Vuorinen)
  • Mervi Assmann (Salla Grönlund)
  • Petteri Auvinen (Karoliina Karulinna)
  • Martina Harms-Aalto (Kalle Sällström)
  • Marianne Heikkilä (Kati Solastie)
  • Satu Ketonen (Lasse Halme)
  • Ami Lainela (Anne Panigrahi-Herler)
  • Otto Lehtipuu (Juha-Pekka Sihvonen)
  • Sari Mäkimattila (Jukka Tuominen)
  • Elina Raike-Ojanen (Johanna Harjunpää)
  • Juha Raitio (Marja Lindholm)
  • Rolf Steffansson (Jan-Anders Salenius)
  • Liisa-Maria Voipio-Pulkki (Lari Ahokas)

Till viceordförande för gemensamma kyrkorådet valdes Riitta Asikanius från den finska församlingen i Berghäll Kallion seurakunta. Kyrkoherde Jukka Pakarinen från den finska församlingen Mikaelin serurakunta fortsätter som ordförande, så som domkapitlet i Helsingfors redan tidigare förordnat.

Gemensamma kyrkorådet är Helsingfors kyrkliga samfällighets högsta förvaltnings- och verkställande organ. Gemensamma kyrkorådet leder samfällighetens förvaltning, förbereder ärenden till gemensamma kyrkofullmäktige samt verkställer och övervakar lagligheten i gemensamma kyrkofullmäktiges beslut.

Fem medlemmar till mediaredaktionen Kirkko ja kaupunki:s styrelse

Helsingfors har fem platser för förtroendevalda i styrelsen för Kirkko ja kaupunki som är församlingarnas gemensamma mediaredaktion i huvudstadsregionen. Som medlemmar valdes Eija-Riitta Korhola, Laura Koskelainen, Olav S. Melin, Tiiu Pohjalainen och Pekka Salomaa.