24.04. Grattis: Albert, Albertina | Respons
Petrus församling

Petruskyrkan

15.02.2023, 15:39
Petruskyrkan (tidigare Månsas kyrka) är hemkyrka för den svenska församlingen i Norra Helsingfors, Petrus församling. På torsdagar inhyser kyrkan också verksamhet från Oulunkylä församling.

Historia

Vid biskopsvisitationen 1960 påskyndades byggandet av en kyrka i Månsas och en planeringskommitté tillsattes följande år. Månsas kyrka stod emellertid färdig först år 1980.

Ritningarna till kyrkan gjordes av arkitekten Ahti Korhonen. Inredningsarkitekten Olavi Hänninen har planerat inredningen. Som altartavla fungerar skulptören, konstgrafikern Heikki Nieminens trä- och kopparskulptur Krusifiksi (Krucifixet) från 1981. Kyrkotextilerna är designade av textilkonstnären Terttu Hassi och de övriga textilerna av textilkonstnären Airi Snellman-Hänninen.

Orgeln är tillverkad av orgelbyggeri Tuomi. Den har 22 register. Kyrkans tre klockor är österrikiska.

Månsas kyrka används av Petrus församling samt Oulunkylän seurakunta (torsdagar).

Utrymmen i kyrkan

I kyrksalen finns det 200 sittplatser. Salen är tillgänglig i markplan via huvudingången samt via en egen ingång direkt in i kyrksalen.