01.09. Grattis: Gottfrid | Respons
Petrus församling

Pandeldebatt och samtal om kyrkans och diakonins roll

Kalenteri ja kellosymboli03.09.2024 klo 18:00 - 19:30 Ylösalaisin olevan pisaran muotoinen paikkasymboliTomaskyrkan, Rönnvägen 16, 00270 Helsingfors

Diakoniarbetarna i Helsingfors prosteri ordnar en paneldiskussion med anledning av det förändrade ekonomiska läget i samhället.

"Till följd av regeringens nedskärningar har allt fler det svårt ekonomiskt", berättar Carita Riitakorpi, diakonissa i Matteus församling. "Många äldre människor måste till exempel välja mellan att köpa mat eller de mediciner de behöver."

Paneldiskussionen äger rum tisdag 3.9 kl 18, dagen efter D-day, diakonis dag, i Johannes vardagsrum, Johannes församlings nya samlingsplats i Tomaskyrkan, Rönnvägen 16, Helsingfors. I panelen sitter Susanna Landor, Cecilia Forsén, Tua Sandell och Markus Österlund.

"I klientsamtal får mina kollegor och jag nuförtiden höra att både socialarbetet och vården vid flera tillfällen hänvisat folk till tredje sektorn. Till exempel kan en sjuk person beviljas medicin mot depression, men inte samtalsstöd. Det är en ny utveckling vi inte sett tidigare", berättar Gunvor Frände, diakonissa i Johannes församling och en av medarrangörerna.

"Vi vill uppmärksamma hur läget påverkar människor och diskutera diakonins och kyrkans roll", berättar Frände vidare. "Har man det svårt ekonomiskt påverkar det hela livet."

Publiken är välkommen att ställa frågor och delta i diskussionen.

Servering. Välkomna!