07.05. Grattis: Tua | Respons
Hela Helsingfors

Helsingfors församlingar donerar 40.000 euro till katastrofhjälp i Syrien

09.02.2023, 20:58 /  päivitetty 09.02.2023, 21:00
Gemensamma kyrkorådet i Helsingfors beslöt vid torsdagens möte donera 20.000 euro både via Kyrkans Utlandshjälp och Finska Missionssällskapet till Syrien. Sammanlagt stöder församlingarna i Helsingfors hjälparbetet efter jordbävningarna med 40.000 euro.
Maanjäristyskeräys Syyria

Jordbävningen som drabbade de södra delarna av Turkiet samt Syrien måndagen den 6 februari har orsakat stor förstörelse: Tusentals människor har förlorat sina hem och även annan bebyggelse har förstörts. Redan innan jordbävningen hade befolkningen i Syrien det svårt på grund av krig och den ekonomiska kris landet befinner sig i.

Enligt den information som nu är tillgänglig har Mellanösterns kristna råd (MECC), samt den ortodoxa kyrkans hjälpavdelning, startat förberedelserna för krishjälp. Finska Missionssällskapet samarbetar sedan tidigare med MECC i de norra delarna av Syrien. För tillfället stöder man barnens skolgång samt ett lokalt fredsnätverk. Finska Missionssällskapet stöder jordbävningsoffren i Syrien, genom ACT-alliansen, genom att donera 70.000 euro ur sin katastroffond.

I första skedet är målsättningen krishjälp till landets norra delar i form av bl.a. vinterkläder, mat och basföremål för hemmet. Kyrkorna och moskéerna fungerar som nödinkvartering. Stödet kommer att riktas till åtminstone följande områden: Latakia, Hama, Aleppo. Även på andra områden utreds behoven.

Kyrkans Utlandshjälp har arbetat i Syrien sedan 2017. Utlandshjälpens anställda på plats har kartlagt skadorna efter jordbävningen i Aleppo, Haman, Idlebin och Raqqan. För tillfället behöver människorna på området i första hand sådant stöd som hjälper dem att klara vintern.

Kyrkans Utlandshjälp har styrt 200.000 euro ur sin katastroffond för att hjälpa jordbävningsoffren i Syrien samt startat en särskild insamling för krishjälpen till landet. I första skedet kommer Utlandshjälpens anställda att bland tusen familjer (cirka 5000 personer) dela ut filtar, madrasser, ficklampor, presenningstyg för att bygga samt vinterkläder för såväl vuxna som barn. Man fortsätter kartlägga hjälpbehoven på området där Utlandshjälpens kontor ligger. När de akuta nödhjälpen är säkerställd försöker Utlandshjälpen trygga en möjligast snabb och säker återgång till skolan för barnen.

Gemensamma kyrkorådet är Helsingfors kyrkliga samfällighets högsta förvaltnings- och verkställande organ.