29.04. Grattis: Henning | Respons
Hela Helsingfors

Hjälp och stöd i Helsingfors församlingar under sommaren

28.06.2023, 13:42 /  päivitetty 28.06.2023, 13:43
Inte heller under sommaren måste man vara ensam om man inte vill. Om du vill lätta ditt sinne kan du få samtalsstöd i församlingen. Sommarkaféerna erbjuder också sällskap och servering.
Lauttasaaren seurakunnan perhekerhot_taustakuva

Samtalsstöd

Om du önskar lyssnande öron och hjälp att fundera över saker, kontakta oss konfidentiellt. Hjälpen är kostnadsfri och avsedd för alla.

Kyrkans samtalstjänst: Ring 0400 22 11 90, vi har öppet alla dagar klockan 20-23. Chatten är öppen fram helgfri måndag - torsdag klockan 19-21. Om chatten är stängd är du är välkommen att kontakta vår telefonjour. Har du lättare att skriva? Kontakta oss via nätjouren och du får ett svar inom 1-2 dygn.

Oberoende av dag så pratar någon gärna med dig en stund. Samtalsavgiften är vanlig lokal- eller mobilsamtalsavgift. Du kan också diskutera och dela dina tankar med diakoniarbetare och präster i församlingarna. Du hittar deras kontaktuppgifter på församlingarnas webbsidor.

För ungdomar

I Sekasin-chatten kan unga i åldern 12-29 år prata om vad som helst som finns på deras sinne eller bekymmer. Chatten är öppen hela sommaren måndag till fredag kl. 9.00 till 24.00 och helger kl. 15.00 till 24.00.

Walk-in-terapin är pausad under sommaren och återupptas måndagen den 7 augusti. Det är ett tröskelfritt samtalsstöd för unga i åldern 16-29 år utan kostnad och remiss. Det finns på Matteuskyrkan i Östra centrum, Åbohusvägen 3.

För familjer och parförhållanden

Det är möjligt att boka en engångsträff med familjerådgivaren online. Det kommer även finnas tider tillgängliga i juli. Träffarna genomförs online och varar i en timme.

Fråga efter nya träffmöjligheter för längre familjerådgivning i augusti.

Pari Tunnetta, en onlinekurs om parrelationer, finns tillgänglig när som helst. Den kostnadsfria kursen passar bäst för par som vill öka sin förståelse för sig själva och sin relation samt förbättra sin inbördes kommunikation och närhet.

Sällskap på sommarcafé

Församlingarnas sommarcaféer erbjuder öppna kaffestunder där det är lätt att hitta gamla och nya bekanta att samtala med:

De finska församlingarnas sommarcaféer hittar du här