04.05. Grattis: Rosita, Rosa | Respons
Hela Helsingfors

Julkrubborna kan beundras i fönstren i centrala Helsingfors

Församlingar

24.11.2023, 11:48 /  uppdaterad 27.11.2023, 12:23
Det traditionella evenemanget Helsingfors julkrubbor har öppnat i Helsingfors centrum.

Längs med Alexandersgatan placerar bland annat Stockmann, Aseman kellos två butiker, Fazer, Nordea och Café Engel ut julkrubbor i sina skyltfönster. Dessutom kan man beundra julkrubbor i Domkyrkan, Kampens kapell, Gamla kyrkan, Kyrkans hus (Södra Kajen 8) samt i Uspenskijkatedralen och Sankt Henriks katedral. Det går även att göra en liten vandring från krubba till krubba genom Helsingfors.

Se bilder på Jouluseimet.fi-sidorna ↗.

Mer information om Fazers julkrubba finns i artikeln från Kirkko Ja kaupunki ↗.

Årets tema för evenemanget är julsången "Tulkoon joulu" (sv. “Nu är det jul”). Den är komponerad och skriven av gospelmusikern och låtskrivaren Pekka Simojoki. I enlighet med temat bär varje krubba också en kort rad ur sångtexten.

– När jag planerade evenemanget tänkte jag att det skulle vara trevligt om krubborna också kunde spela musik. Texten till "Nu är det jul" handlar om hopp och fred och passar perfekt för den här tiden. Den rör sig smidigt mellan tiden för Jesu födelse för 2000 år sedan, och nutid. När man känner igen den älskade sången kanske den också börjar spela i huvudet på en, säger Päivi Vuorelma-Glad, sekreterare för småbarnpedagogik i Helsingfors samfällighet.

Evenemanget med julkrubbor är redan en tradition i Helsingfors centrum och det arrangeras nu för 25:e gången.

– Det är fantastiskt att julkrubborna kommer mitt i vimlet och julstressen för att påminna om vikten av att stanna upp, säger Simojoki.

Krubborna visas också i kyrkor och andra lokaler runt om i Helsingfors, åtminstone i Gamlas, Munksnäs och Pauluskyrkan samt i Caritas fönster i Tölö (Granvägen 6).

Krubborna är en viktig del av traditionen inom både den lutherska och katolska kyrkan. Helsingfors julkrubbor är en ekumenisk händelse som organiseras av Helsingfors evangelisk-lutherska församlingar i samarbete med ortodoxa och katolska församlingar samt lokala företag. Krubborna kan ses fram till trettondagen den 6 januari 2024.