19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Hela Helsingfors

Kom med och sjung i Furahakören!

11.05.2022, 10:07 /  päivitetty 11.05.2022, 10:16
Glädje i Furahakören
Gulsvarta kjolar, del av Furahadräkten

Vill du sjunga, kanske med barnen med, men saknar kör? Furahakören, som övar varannan lördag och sjunger musik från hela världen, är kanske kören för dej?

- Var med och bygg upp kören på nytt!

Det föreslår Anna Maria Böckerman, ordförande i kören och den ena av körens två dirigenter, samt kantor i Johannes församling, Furahakörens hemförsamling.

- Vi har en stor så kallad gamylkör, sådana som inte längre är så aktiva, men de aktiva medlemmarna är just nu få. Nu finns det ett fint tillfälle att vara med och bygga upp kören på nytt. Det här är en kör för alla, den passar såväl barnfamiljer som personer utan barn, och man behöver inte kunna sjunga från noter.

bild på Anna Maria Böckerman

På missionsdagen 14.5 i Sibbo håller Furahakören en workshop kl 15-16.30. Ett gyllene tillfälle att komma med och prova på, alltså. Länk till evenemanget.

Övar varannan lördag

Kören övar varannan lördag klockan 10-13 i Johannes församlings församlingssal på Högbergsgatan. Terminens sista övning är 21.5, också då går det bra att komma med.

- Varje år håller vi också ett läger, och till hösten blir det en resa till Åland, berättar Anna Maria.

Ungefär tre gånger per termin reser man till en annan församling i Borgå stift. Resorna kan vara fina tillfällen att se andra församlingar och orter i Borgå stift.

- Vi håller konsert eller workshop, enligt vad den församling vi besöker vill, berättar Anna Maria.

Man behöver inte kunna medverka varje helg. Resorna, inklusive inkvartering och måltider, kostar inte deltagarna något.

Gemenskap och glädje

Kören har dirigenter, AnnaMaria och Fiona Chow. Övningsspråken är svenska och engelska. Furaha betyder glädje på Swahili.

- Köres profil är missionsinriktad, med ena foten i Finska missionssällskapet som vi har, berättar Anna Maria. Sångerna kommer från hela världen, bland annat Afrika, Asien och mellanöstern. Vanlig kyrkomusik är mer sällsynt.

Hur kom Anna Maria själv med? Och vad är det hon uppskattar i kören?

- Från början kom jag med tillsammans med min son eftersom Furaha är en familjekör, och erbjöd oss en fin möjlighet att musicera tillsammans med varandra och andra. Vi har båda fått vänner via kören. Sonen är stor nu, men jag har fortsatt på egen hand. Jag uppskattar fortfarande att kören är en familjekör. Dessutom trivs jag med repertoaren och med alla trevliga människor jag möter. Vännerna jag fått via kören är viktiga, säger Anna Maria.