02.05. Grattis: Vivan, Vivi, Vivian | Respons
Hela Helsingfors

Kyrkan i Helsingfors är med sina 329 000 medlemmar ett av de största samfunden i stan

04.02.2021, 12:02 /  päivitetty 04.02.2021, 12:33
I slutet av 2020 hade de evangelisk-lutherska församlingarna i Helsingfors 329 100 medlemmar. Antalet medlemmar har minskat med 4 775 personer sedan fjolåret. Procentuellt sett hör hälften av helsingforsarna till kyrkan. Med sitt medlemsantal är Kyrkan i Helsingfors ett av stans största samfund – rentav det största.
Huoneessa lapsi pää alaspäin äidin sylissä, isä vieressä näkyy osittain ja pappi taustalla.

Till de finskspråkiga församlingarna hörde i slutet av 2020 sammanlagt 306 146 helsingforsare, varav 174 880 kvinnor och 131 266 män. Sett till antalet medlemmar är den finska församlingen i Malm störst, med 49 751 medlemmar vid utgången av 2020.

Också geografiskt är församlingen i Malm störst i stan. Om antalet medlemmar ställs i proportion till mängden invånare på området har den finska församlingen i Baggböle det högsta medlemsantalet: 67,6% av invånarna i Baggböle hör till kyrkan.

Hör till kyrkan (%) finskspråkiga församlingar

Jäsentilastot 2020 suomenkieliset seurakunnat

Församlingarnas medlemsantal och medlemsprocenter visar också på att Helsingfors blir en alltmer internationell stad. Invånarantalet på de finskspråkiga församlingarnas områden inkluderar alla andra än de som angett svenska eller något annat nordiskt språk som modersmål. Det här sättet att jämföra medlemsantal med invånarantal blir särskilt tydligt i de finska församlingarna i östra Helsingfors.

Hör till kyrkan (%) svenskspråkiga församlingar

Jäsentilastot 2020 ruotsinkieliset seurakunnat

De svenska församlingarna i Helsingfors har 22 954 medlemmar. Det utgör 62,6 % av den svenskspråkiga befolkningen på området, inräknat även de helsingforsare vars modersmål är norska, danska eller isländska. Av de svenskspråkiga medlemmarna är 66,8 % kvinnor och 58,2 % män.

Den högsta medlemsprocenten bland de svenskspråkiga församlingarna har Matteus församling i Östra Helsingfors.

Medlemsantalet sjönk med 1,4 procent

År 2020 sjönk medlemsantalet i Helsingfors församlingar med 4775 personer, vilket utgör en förändring på minus 1,4 procent jämfört med föregående års medlemsantal. Församlingarnas medlemensantal påverkas av antalet dop, begravningar, inskrivningar och utskrivningar i kyrkan samt flyttrörelser.

Kyrkan har under coronaåret erbjudit många olika former av stöd och konkret hjälp till helsingforsarna, bland annat i form av Helsingfors-hjälpen. Kyrkan i Helsingfors vill vara stadsbornas egen kyrka, och församlingarna erbjuder mångsidiga tjänster, stöd och hjälp åt alla helsingforsare.

Mera information

Aki Niemi, sakkunnig, 09 23402222 / aki.niemi@evl.fi